Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Skaffa lätt packning och njut mer

Ju lättare packning desto bättre känsla när man vandrar tycker jag. Jag har skaffat lättare och lättare prylar under åren.

Man brukar säga att de tre stora (rygga, sovsäck & tält) ska väga max 3 kg tillsammans. Mina prylar väger 2365g för alla tre.

Totalvikten för mina tre stora är 2925g

Allt tillsammans väger mitt tält, sovsäck, liggunderlag och ryggsäck 2925 g vilket innebär att jag kommer under 3 kg för mina FYRA stora "måste med grejer". Den vikten är jag väldigt nöjd med!

• Min rygga väger 1140g och är en Haglöfs LIM Strive 50 (50 liter).
  • Min sovsäck är en Haglöfs LIM Down +1 och väger 475g (packvolym 1,5L).
  • Mitt tält väger 750g exkl stavar (inga tältpinnar utan sätts upp med stavar).
  • Mitt liggunderlag är ett Exped Airmat Lite Plus 5 M som väger 560g.

På min webbsida hittar du en mer utförlig och detajerad beskrivning över mina prylar.

Hur mycket väger dina tre stora?

/Helena

#vandringstjejen #äventyrsfamiljen

2019-06-25 21:28   Thomas Lummi
Har en likadown sovsäck. Fast packvolymen är väl 1.5 liter

Allt annat jag har är tyngre...

Tack för inspiration :-)

Svar 2019-07-01 09:39   Helena Rosquist
Helt rätt. Missade ett kommatecken :) :)
Stort tack för din uppmärksamhet!

2019-07-05 09:39   snurte
Tack för inspiration!

En liten synpunkt. De tre stora är snarare Bära, Bo och Sova. Alltså tre kategorier som kan inkludera flera prylar. Av någon anledning går det här ofta förlorat i översättningen från engelska.

2019-08-12 12:15   Fjellbruden
Jag brukar försöka tänka som du men har från gått att vara allt för ultralätt. Vill gärna ha ett riktigt tält. Hilleberg Akto tältet gillar jag eller Nallo 2.Känns lite tryggare då det friskar i på kalfjället. Ett gammalt liggunderlag som är uppblåsbart på ca 500g och en sovsäck i primaloft som väger 700g. Köket är numer ett Optimus Crux lite. Har en Lundhags Lite 60 L. Men när jag tar mina packhundar så har jag mycket mer med mig. Då bär varje hund ca 7 kilo. Jag tar bara så många jag behöver och bär ungefär lika mycket själv. Brukar bli två hundar.

Svar 2020-06-25 11:25   Helena Rosquist
Att låta hundarna bära egen packning är jätte smart. Jag har ju bara en tax och hon orkar inte bära så himla mycket. Om jag däremot skulle få med mig min sambo och vår schäfer så kan säkert schäfern också bära så mycket. Jätte bar tips! :)

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.