Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Hur går ett drevprov till....

I fredags var jag och Fredrik iväg och gjorde ett drevprov med vår tax Norma. Norma är redan champion och tanken är att vi fortsättningsvis ska göra ett drevprov en gång per år för att registrera hennes jaktegenskaper att ha som underlag inför avelsvärdering.

Någon gång i framtiden ska Norma nämligen få bli mamma och då tänker vi behålla en avkomma efter henne.

Vår tax Norma.....

Ett drevprov görs under jägarmässiga former och med största möjliga hänsyn till annat friluftsliv. Normas drevprov gjorde vi strax norr om Uppsala.

Drevprovsdomaren kollade först Normas ID-märkning (chip). Sen hälsade han på henne en längre stund för att kolla så hon inte uppvisar aggressivt eller olämpligt beteende. Norma verkligen älskar alla, och då menar jag alla! Hon är en glad, positiv men bestämd liten tax som klarade båda första testerna med bravur.

363D24B9-0C21-429D-BE6D-4BF99B36AB6C

Fredrik och domaren....

Norma är Fredriks andra tax men för mig var det första gången jag var med på ett drevprov. Det finns ett par olika regler som måste följas på ett drevprov. Ni som varit med på drevprov förut får förlåta om jag missuppfattat hur allt gick till.

Provledningen anger tidpunkt för provdagens början och slut. Provdagens längd är den FYRA (4) timmar för att få tilldelats 1:a pris. Taxen skall ha provats lös i minst TRE (3) timmar utan andra avbrott än förflyttningar, för att få tilldelas pris. Förflyttningar med hunden kopplad skall räknas in i provdagen. Domaren bedömer Norma i samarbete, lydnad och jaktduglighet.

Bedömningen sker under förhållanden som är så lika en vanlig jaktdag som möjligt. Vid bedömningen av hundens egenskaper skall domaren ta hänsyn till de yttre omständigheterna som råder. Man får inte använda sig av motorfordon för att söka efter hunden eller hålla kontakt med drevet.

Jag, spänd förväntan inför hur det ska gå för Norma...

Vi träffade domaren kl. 08:00 på morgonen. Ungefär 30 minuter senare var Norma iväg på jakt efter rådjur. Vi följde henne via skall, karta och kompass. Hon tog oss över hyggen och små skogsvägar.  På Normas drevprov blev det totalt 1 mils vandring för oss och domaren.

När vi passerade över ett hygge stötte vi upp två vildsvin som lugnt knallade iväg över hygget. Lite senare mötte vi en förvånad älg som undrade vad vi gjorde där mitt i skogen.

Fredrik och de två vildsvinen (små svarta prickar längst till höger uppe i bilden)....

Efter fyra timmar var provet slut och det var dags för domaren att tilldela Norma sin bedömning – Det blev ett 1:a pris! Tjohoooo vad glada vi blev!

Må gott alla läsare!

/Helena

Min webbsida:

Följ mig på facebook:

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.