Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Det blir mycket jakt nu - Rådjursjakt med drivande tax

Som du säkert vet är jag en hängiven vandrare och är ute i naturen på olika vandringar varje helg. Med på mina vandringar är också min sambo Fredrik och våra två hundar taxen Norma och Schäfern Kosmo.

Jag tog jägarexamen i våras och från och med nu kommer det att vara jakt jag ägnar mig åt på hösten fram till och med januari då rådjursjakt med tax tar slut.

Jakt är ett väldigt trevligt komplement till alla vandringar jag ägnar mig åt övriga delen av året. Jag har ännu inte fällt mitt första vilt och när det sker ska det vara väl övervägt jägarmässigt.

1 oktober

Den 1 oktober startade rådjursjakten med drivande hund där jag bor

Vår tax Norma hade varit på helspänn de senaste två veckorna, precis som om hon känt på sig att jakten närmat sig.

Självklart släppte jag och min sambo Fredrik lös vår tax Norma i skogen den 1 oktober.

Vi såg 3 rådjur och Norma hade jätte fint drev på en stor get. De två andra rådjuren var troligtvis getens kid som hon ställde av i skogen när taxen började driva. Vi kopplade taxen efter 40 min och geten fick gå tillbaka till sina kid.

6 oktober

Det blir väldigt mycket jakt för oss och så håller det på fram till rådjursjakten är slut i januari.

Den 6 oktober var det åter dags att bege sig ut i skogen med tax och sambo. Vid denna jakt sköt Bertil i jaktlaget ett smaldjur för Norma. Norma hade jätte fint drev och var överlycklig när hon på slutet fick bita lite i det fällda djuret.
Jag fick vara med Bertil (som är jaktledare i jaktlaget) när han sotade och flådde djuret.

Så tacksam för allt de här fina männen i jaktlaget lär mig. Har så mycket att lära och de ställer så snällt upp och svarar på alla mina frågor och funderingar.

14 oktober

Den 14 oktober var vi åter ute på jakt. Först släppte Björn sin tax Scott. Scott fick fort upp vittring efter ett rådjur och efter 30 min drev kunde Björn skjuta ett smaldjur till Scotts glädje. Under tiden som Scott jagade rådjur passerade en räv mitt pass. Ovan som jag är lät jag den löpa vidare. Hade dock en mängd frågor om rävjakt när vi lite senare fikade .

Efter fikat var det dags för Norma att komma ut och leta rådjur på en ny såt. Hon sökte av jätte bra men lyckades inte få upp vittring efter något djur. Efter 40 min bröt vi jakten för dagen. En väldigt spännande vecka för mig eftersom jag för första gången är med på jakt med egen hagelbössa.

Jag har ett Aimpoint micro S1 monterat på min hagelbössa och är jätte nöjd!

14 okt 2017

Idag var det åter dags för rådjursjakt med min sambo Fredrik och taxen Norma. Naturligtvis var även resten av jaktlaget där. Ni vet de där goa männen Perra, Björn och Bertil som så tålmodigt lär mig allt de kan om jakt.

Idag inleddes jakten med regn men jätte varmt. Svettades och hade helt klart för mycket kläder på mig. Björn sköt en hare för sin tax Scott. Norma fick upp ett jätte fint drev på rådjur men det var en get som vi lät springa vidare.

Efter jakten grillade vi korv. Arne kom ner och pratade jakt med oss vid lägerelden. När vi grillat klart passade vi på att skjuta lite hagel hos Arne. Mest för att ännu en gång kolla så mitt Aimpoint är rätt inställd. Det är den!

Må gott!

/Helena Traneving

Vill du ser mer bilder eller läsa mer om de olika vandringar eller jakter jag gjort så är det bara att gå in på min hemsida www.vandringstjejen.se

Du hittar mig även på

instagram; @helenatraneving

facebook: https://www.facebook.com/vandringstjejen/?ref=bookmarks

#vandringstjejen #kolmilansnorma #fjällrävenhunting #aimpoint

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.