Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Vandring Vid Döda Fallet

Vi besökte Döda Fallet aug 2020

Döda Fallet - Sveriges genom tidernas största naturkatastrof.

1796 tömdes Ragundasjön och en förödande flodvåg forsade fram. På endast fyra timmar förändrades landskapet och vattenfallet Storforsen tystnades och blev Döda Fallet.

Här finns en stor parkering med gott om plats för bilar, eller som vårt fall husvagn. Att besöka fallet är gratis och här finns ett fint café för den som inte har med egen matsäck.

En lång träramp leder genom den torrlagda älvfåran och ger en fin vy över området.

Trärampen  har räcken på båda sidor längs hela sträckan och vi vandrade hela rundan med våra två hundar Zingo och Norma. Det var inget problem att vandra sträckan med hund. I alla fall inte om hunden är som våra hundar och inte alls bryr sig om andra människor eller hundar.

Vi passerade ett flertal mötesplatser med sittplatser längs med rampen.

Rampen leder till den södra sidan av älvfåran där det finns en takförsedd rastplats med bord och bänkar . Från denna rastplats finns tre alternativ att välja på beroende på hur rörlig man är - man kan ta rampen tillbaka till parkeringen, fortsätta nedåt i älvfåran via trappor och bred träspång, eller ta en längre naturstig genom skogen.

Rampen är totalt 350 meter lång, från dess början till rastplatsen på södra sidan älvfåran.

Detta är verkligen ingen ansträngande vandring för den med normal kondition. En häftig upplevelse att se flodfåran helt tom på vatten!

Vill du se fler bilder eller läsa mer om vår vandring vid Döda Fallet så är här en länk till vår hemsida: https://www.vandringstjejen.se/doda-fallet/

www.vandringstjejen.se

/Helena och Fredrik och hundarna

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.