Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

Vandring 11,6 km rundslinga Norrviken - Järvafältet - Norrviken

En 11,6 km rundtur med taxen Norma

Start Norrviken Station - Bögs gård - Fäboda - viby - Slut Norrviken Station

Min Sambo Fredrik jobbade denna helgen så då blev det perfekt vandringstid för mig och Norma. Jag har varit sjuk från 14 februari fram till 28 mars och börjar äntligen känna mig frisk igen. Det har varit en seg vinter med mycket förkylning och influensa. Detta var en så kallad "känna efter om jag funkar vandring".

Jag och taxen Norma startade vår vandring vid Norrviken Pendelstation och vandrade förbi Norrvikenskolan mot brandstationen och sjön Ravalen.

Istället för att följa sjön hela vägen runt valde vi idag att gå vidare mot Bögs Gård för att sedan vika av på grusvägen som går mot Fäboda Gård. Solen värmde gott men det var fortfarande mycket is på vägarna och stigarna i skogen.

Framme vid Fäboda Gård stannade vi en kort stund vid lägerplatsen för att dricka lite kaffe. Jag gillar verkligen lägerplatsen vid Fäboda Gård. Det finns nästan alltid gott om ved i vedlåren.

Efter fikat vandrade vi vidare mot Viby och Runbacka Skolan. Väl framme vid skolan var jag trött. Orken tog verkligen tvärslut. Som om någon tagit all kraft jag haft i kroppen och gett den till någon annan. Så har min vinter varit. Utan ork och mycket sjuk.

Jag satte mig ner och vilade en stund på en bänk vid skolan.

Solen värmde gott och jag funderade ett tag på om jag kunde ringa någon som skulle kunna köra mig hem sista biten. När jag vilat ett tag så kändes allt lite bättre igen. Jag och Norma vandrade vidare genom Viby ner mot Norrvikens Station.

Efter 11,6 km var vi hemma igen. Nu var vi båda jätte trötta och la oss för att vila en stund i soffan innan maten.

Jag kan varmt rekommendera denna runda eftersom det är lätt att ta sig till pendelstationen i Norrviken. Rundan kan göras längre eller kortare om man så vill. Järvafältet har mängder med stigar och vägar.

På min www.vandringstjejen.se finns karta över turen, fler bilder och tips på andra vandringar i Sollentuna eller resten av Sverige.

Länk till just den här turen: https://www.vandringstjejen.se/rundtur-norrviken-jarvafaltet-norrviken-11-6-km/

Må gott!

/Helena Traneving

Du kan även följa mig på instagram: @helenatraneving

eller på facebook; https://www.facebook.com/vandringstjejen/

#vandringstjejen #äventyrsfamiljen #helenatraneving

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.