Jag tipsar om fina naturområden för vandringar och utflykter. Mestadels från Västsverige.

Jag vill inspirera människor till att ge sig ut på vandring och uppleva spännande och vacker natur. Långa vandringar eller bara en fin utflykt till något sevärt.
Till exempel har GöteborgsPosten skrivit om min sida i syfte att locka deras läsare till att vandra. "Hemsida" nedan.

Användarnamn: Vandringstipsarn

Intressen: Vandring, Litteratur, Orientering, Foto, Resor, Natur, kultur,

2018:
Maj, Juni, Juli
2018-06-16

Mycket trevlig vandringsled vid Läckö slott

Vid Läckö slott hittar man den 4 km långa och mycket vackra Vandringsled Roparudden (tryck på länk för att se karta över leden och info). Enligt informationstavlan på plats kunde jag läsa mig till att det rör sig om en vandring i kuperad terräng i berg. Och det var ju helt rätt, men för att klara av den här vandringsleden behöver man inte ha käkat dunderhonung eller välling. Gröt menade jag. Det rör sig nämligen om en ganska lätt kuperad vandring, men på ojämna stigar i terräng. Rötter och fötter kan ju ibland vara en dålig kombination, framförallt om det är blött.

Jag kan inte påstå att jag hade vägarna förbi Läckö slott. Det ligger så till att det har man nämligen inte. Men jag var på väg hem till Göteborg från Kinnekulle då Läckö slott ploppade upp i mina hjärna. Av någon anledning hade jag länge velat se slottet, och nu var jag ju ganska nära. När jag kom fram till parkeringsplatsen fick jag se en informationstavla med Vandringsled Roparudden. Jag fick en helt magisk kvällspromenad i denna vackra naturpärla. Nedan några av bilderna jag tog.

Bild ovan: Från parkeringsplatsen kan man följa denna grusstig fram till slottet. Som jag hade kommit fram till på bilden nedan. Det är lite Disney över detta vackra slott, och jag skulle ju kunna vara Baloo.

Bild ovan: Strax väster om slottet startar den blåmarkerade Vandringsled Roparudden. Vandringsleden är mycket bra uppmärkt och följer till största delen nära vattnet, så vyerna man bjuds på är många och fina.

Man får nästan en överdos av vyer över slottet. Men det gör väl inget, det är ju inte Sveriges fulaste kåk. 2001 blev slottet valt till Sveriges vackraste.

Bilden ovan är tagen ute vid Roparudden, den yttersta spetsen längst upp i norr på halvön. Här stod folk och ropade eller signalerade när dom ville hem till ön Stora Eken förr i tiden när ön var bebodd. Stora Eken skymtar allra längst till vänster i bilden.

Den sista kilometern av vandringsleden var speciell. Det blev att spendera ytterligare en halvtimma av mitt liv på grusväg, och dessutom ihop med massor av otrevliga små ettriga myggor som inte ville mig väl.

Så var jag tillbaka vid slottet efter en helt underbar kvällspromenad.

Parkeringsavgiften vid slottet var 30:- per dygn. Jag lyckades inte betala mindre hur gärna jag än ville och försökte.

Se mer bilder från den här promenad + min film här.

Och följ mig även gärna här  ronnyvonfrankeinsteinsvandringstips.se

Det var allt för nu, ha det gått.

2018-06-18 16:25   ulindh
Det såg ut att vara en trevlig vandring. Ingen blåst att tala om, kanske hade varit bra med tanke på myggorna. :-)

Svar 2018-06-18 16:37   Ronny Frank Sveum
Ja blåst i skogen och vindstilla vid sjön så hade jag varit nöjd:-)
Ja, det är verkligen en trevlig och jättefin vandringsled.

2018-06-21 23:05   Skogstoka
Fina bilder och roligt skrivet. Visst är det väl så att man kan fortsätta den leden till Spikens fiskeläger?

Svar 2018-06-22 00:59   Ronny Frank Sveum
Tack Ulrika.

Nej det är en annan led "grusväg" som leder dit. Om du klickar på länken längst upp i inlägger så finner du en karta, röd led leder till Spiken. Du kan även klicka på någon av länkarna längst ned i inlägget så kommer du till min sida med fler bilder från Vandringsled Roparudden och där finns en bra karta.
Ha det bra.

Svar 2018-06-23 22:47   Skogstoka
Aha! Vad bra! Väldigt fina bilder på din sida. :)

Svar 2018-06-24 04:54   Ronny Frank Sveum
Tack Ulrika.

2018-07-27

Min nyköpta pannlampa Olight fungerade inte, så det blev en nattvandring i mörker, nästan.

Här om dagen, eller rättare sagt natten, skulle jag vandra Sandsjöbackaleden från söder till norr. Från Särö till Askim (Göteborg) kan man säga.

Klockan hade passerat 22:30 när jag hoppade av bussen vid hållplats Guntofta och började traska norrut. Efter en halvtimma var jag inne på leden och det hade blivit nästan svart. Det var dax att sätta på pannlampa, men tror ni inte att ¤#¤skapet vägrade att tända sig. Jag bannade mig själv för att jag inte att testat lampan innan jag gav mig iväg. Men den hade ju fungerat i affären, i och för sig var det ett skyltexemplar, men....

2018-07-21

Vandringsled Kävsjön runt i Store Mosse nationalpark

Nu har jag besökt Store Mosse nationalpark för första gången i mitt liv, men inte för sista gången, hoppas jag. Jag gick den 12 km långa vandringsleden Kävsjön runt och jag fick mersmak av detta myrlandskap. Men det var inte tack vare alla myggor jag fick träffa utan tack vare den omväxlande och fina natur jag bjöds på. Jag förväntade mig långa spångar över mosse, och det fick jag i och för sig i massor. Men här fanns så mycket mer att uppleva. Vandringsleden är helt flack, inte en enda stigning fanns att testa min kondition i.

Just den del av Store Mosse där vandringsleden går ligger i Gnosjö kommun, (har jag läst mig till). Jag startade från naturum på västra sidan av Kävsjön strax intill bilväg 151 mellan Värnamo och Hillerstorp. Det är den plats jag har positionerat på kartan.

2018-06-07

Tresticklans nationalpark motsvarade inte alls mina förväntningar.

Nä jösses, det var mycket finare och mer lättvandrat än vad jag föreställt mig. Jag hade förväntat mig kraftigt kuperade vandringsleder som kräver sin man eller kvinna för att ta sig fram på. Så hade jag i alla fall tolkat det jag läst på nätet. Framförallt skulle det gälla om man korsar området i öst-västlig riktning eftersom åsryggarna går i nord-sydlig riktning. Men det var en smula överdrivet.

Det var nu i maj 2018 som jag körde upp till nationalparkens västra entré vid Råbocken, ett litet stycke nordväst om Ed.  Nedan en karta över området som drabbades av mitt besök.