Jag tipsar om fina naturområden för vandringar och utflykter. Mestadels från Västsverige.

Jag vill inspirera människor till att ge sig ut på vandring och uppleva spännande och vacker natur. Långa vandringar eller bara en fin utflykt till något sevärt.
Till exempel har GöteborgsPosten skrivit om min sida i syfte att locka deras läsare till att vandra. "Hemsida" nedan.

Användarnamn: Vandringstipsarn

Intressen: Vandring, Litteratur, Orientering, Foto, Resor, Natur, kultur,

2018:
Maj, Juni, Juli

Jag tipsar om en av mina absoluta favoritvandringar.

Hej alla ni friluftsmänniskor (eller blivande) som precis som jag njuter av att vistas i naturen och inspireras av att få se vackra och spännande platser. Jag har sedan 2012 försökt att inspirera till vandring, promenad och utflykter. Jag huserar mest i Västsverige, Göteborg och 20 mil åt alla väderstreck, med undantag för väster, där det är på tok för blött

Men nu känner jag att jag måste ta mig tid att skriva av mig lite här på utsidan.se också, som ju har så många likasinnade läsare och skrivare. Men mitt första vandringstips här på utsidan.se blir inte från Västsverige utan från vårat knöliga grannland Norge där man hittar den vackra, vilda och dramatiska Aurlandsdalen. Jag har vandrat dom 2 milen ned genom dalen vid 6 tillfällen, och mått lika bra varje gång. Vid 3 tillfällen har jag haft med mig vandringsgäng som fått njuta av dalens storslagna natur. Det har varit mycket uppskattat, om nu inte människorna ljugit för mig.

Vandringen genom Aurlandsdalen startar från Österbö turisthytta/vandrarhem på drygt 800 meters höjd och avslutas i Vassbygdi nästan nere på havsnivå. Vandringsleden startar egentligen högre upp i fjället, men just Aurlandsdalen kan man säga sträcker sig från Österbö och ned till Vassbygdi. Nu är det inte enbart utförsbacke man serveras, det finns en del motlut också, ett par hundra meter faktiskt. Och det fina i kråksången är att man kan åka buss från Vassbygdi upp till Österbö (eller längre upp). På kartan nedan har jag markerat vart man hittar Aurlandsdalen. Men än bättre är kartan utsidan.se servar med till höger.

En journalist/reporter från Aftonbladet som gick i Aurlandsdalen 2007 kallade den för Norges Grand Canyon. Hon gick upp genom dalen, vilket jag inte rekommenderar. Det är finare att gå ned genom dalen och ha alla fina vyer framför sig.

Nedan en bild när jag gick turen med far 1995. Man kan se gården Sinjarheim mitt i bilden.

Bild ovan: Stuga byggd i skydd under den stora stenen. Och nedan en bild från en film med vandringsgänget. Två lyckliga i Aurlandsdalen.

Aurlandsdalen kan jag verkligen rekommendera. Det är en lagom utmaning för den normalt tränade och om man bara har lite vana av att gå i berg. En vandring för hela familjen, med undantag kanske för dom allra minsta. På vissa partier kanske det kittlar dödsskönt i kistan. Läs mer här och titta på mina två filmklipp.

Och så kan jag väl som avslutning på detta första inlägg nämna att jag nyligen berikades med upplevelsen att få beundra utsikten från Hafstenstoppen. Hafstenstoppen hittar man vid Havsten strax väster om Uddevalla. En trevlig vandringsled på 1,6 km leder upp till toppen, 118 meter över havet och som i detta fall är Havstensfjorden. Det finns 5 vandringsleder i området och dom underhålls av Hafsten Resort.  Nedan bild från toppen med utsikt över Havstensfjorden.

Vandringsleden upp till toppen går genom barrskog.

Här finns också en jättegryta att beskåda, 8 meter i diameter. Idag fungerar grytan mest som en stor blomkruka för träd.

Kartan nedan visar var man bör befinna sig för att få uppleva detta.

Jag kan verkligen rekommendera vandringsleden upp till Hafstenstoppen och även den till Jättegrytan, tillsammans knappt 6 km. Tyvärr blir bilderna ganska små här, men se fler bilder och mycket större från Hafstenstoppen här + min film.

Följ mig gärna på http://ronnyvonfrankeinsteinsvandringstips.se   där jag med bilder och film vill inspirera till vandring och utflykter.

Det var allt för nu, ha det gått.

2018-05-30 17:13   Lennartohmark
Härligt att höra att Aurlandsdalen finns bevarad. Vandrade där -72 och då var den hotad av kraftdammsutbyggnad. Minnet har väl bleknat något, men minns att det var en fantastiskt fin vandring.

Svar 2018-05-30 17:46   Ronny Frank Sveum
Tack för din kommentar Lennart.
Längre upp i dalen öster om Österbö är inte dalen opåverkad, där finner man stora dämningar, tyvärr. Men sträckan mellan Österbö och Vassbygdi är opåverkad och fantastisk vacker, precis som du kommer ihåg. Vet inte om du klickade på länken till min andra sida, men där berättar jag mycket mer, bl.a. i filmen.

Min nyköpta pannlampa Olight fungerade inte, så det blev en nattvandring i mörker, nästan.

Här om dagen, eller rättare sagt natten, skulle jag vandra Sandsjöbackaleden från söder till norr. Från Särö till Askim (Göteborg) kan man säga.

Klockan hade passerat 22:30 när jag hoppade av bussen vid hållplats Guntofta och började traska norrut. Efter en halvtimma var jag inne på leden och det hade blivit nästan svart. Det var dax att sätta på pannlampa, men tror ni inte att ¤#¤skapet vägrade att tända sig. Jag bannade mig själv för att jag inte att testat lampan innan jag gav mig iväg. Men den hade ju fungerat i affären, i och för sig var det ett skyltexemplar, men....

Vandringsled Kävsjön runt i Store Mosse nationalpark

Nu har jag besökt Store Mosse nationalpark för första gången i mitt liv, men inte för sista gången, hoppas jag. Jag gick den 12 km långa vandringsleden Kävsjön runt och jag fick mersmak av detta myrlandskap. Men det var inte tack vare alla myggor jag fick träffa utan tack vare den omväxlande och fina natur jag bjöds på. Jag förväntade mig långa spångar över mosse, och det fick jag i och för sig i massor. Men här fanns så mycket mer att uppleva. Vandringsleden är helt flack, inte en enda stigning fanns att testa min kondition i.

Just den del av Store Mosse där vandringsleden går ligger i Gnosjö kommun, (har jag läst mig till). Jag startade från naturum på västra sidan av Kävsjön strax intill bilväg 151 mellan Värnamo och Hillerstorp. Det är den plats jag har positionerat på kartan.

Mycket trevlig vandringsled vid Läckö slott

Vid Läckö slott hittar man den 4 km långa och mycket vackra Vandringsled Roparudden (tryck på länk för att se karta över leden och info). Enligt informationstavlan på plats kunde jag läsa mig till att det rör sig om en vandring i kuperad terräng i berg. Och det var ju helt rätt, men för att klara av den här vandringsleden behöver man inte ha käkat dunderhonung eller välling. Gröt menade jag. Det rör sig nämligen om en ganska lätt kuperad vandring, men på ojämna stigar i terräng. Rötter och fötter kan ju ibland vara en dålig kombination, framförallt om det är blött.