Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Möten och omöten med tjäder

Jag vänder på mig och byter ställning för säkert trettionde gången. Bädden av mossa och lavar som såg så mjuk, plan och inbjudande ut i går kväll visade sig dölja en knöl som hamnade strax nedanför skulderbladen. Och den har gett sig till känna i ordets rätta bemärkelse.

Eldkonst och konstiga eldar

Jag tycker om att elda, känner rent av ett behov av att se flammorna, höra ljuden, känna doften och värmen från elden. En släng av pyromani? Nej, enligt Wikipedia är pyromani förknippad med en impulskontrollstörning och tvångsmässighet och inte något lustfyllt.

Som tur är, var jag och min fru så naiva att vi inte satsade på något centralvärmesystem när vi renoverade vårt gamla hus. Så nu måste jag under en stor del av året börja varje morgon med att tända två brasor, en i kaminen och en i vedspisen i köket.