Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Ett litet klargörande

Efter ett antal påstötningar angående sanningshalten i mitt förra blogginlägg och anmärkning på att det kan vara farligt att lägga ut vilseledande information så kommer här ett litet klargörande.

Jag har så vitt jag vet aldrig, förutom i tankarna, varit i närheten av området som beskrivs i första delen av inlägget. Kanske stämmer något i min beskrivning men troligtvis inte.

Drömtur till Mierkagájsse med ödesdiger miss och oväntat slut.

Jag kan knappt tro att det är sant. Jag sitter på bussen upp mot Kvikkjokk, på min första tur till de svenska fjällen på många år och det mest fantastiska av allt, vädret ser skapligt ut. Annars har jag alltid förföljts av regn och blåst så fort jag närmat mig fjälltrakterna.

Många av passagerarna ser ut som de ska på fjällvandring. Jag sitter i smyg och försöker bedöma dem, vad de är för fjällvandrartyper. Erfarna rävar, optimistiska nybörjare, friluftsgourmander med packningen full av delikatesser, notoriska toppjägare, sega långvandrare eller avslappade dagsturare. Antagligen prickar jag inte rätt på en enda.

I år kom vi ut

För ett år sen skrev jag ett inlägg som jag kallade "En fegis på isen" där jag beklagade mig över att jag aldrig hann ut med skridskorna innan snön.

Men igår, på Trettondagen, tog sig familjen upp på en tjärn på skogen. Isen var lite tunn aldeles vid kanten men nästan en decimeter utepå. Lite knottrig eftersom snö hade smält och frusit fast. Men vi är inte kräsna av oss. Det blev en skön eftermiddag med lågt stående sol, korv och varm choklad. I skymningsljuset återvände vi med kallfrusna fingertoppar, rosiga kinder och snorande nästippar.