En blog om naturen - det bästa som finns

Hej! Jag heter Anton och jag gillar naturen.

Användarnamn: Vildmarksanton

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Karate och wikipedia.

2020:
April, Maj
2020-04-12

Utmaningen

Paradiset

Det fanns en tid då jag var ute jämt. Utan att överdriva så övernattade jag ute varje vecka, oberoende av väder.

Snö, kyla, regn - det spelade ingen roll. Det var en otrolig frihet att kunna vara ute i naturen utan att behöva tänka på väder.

Sen hände väl livet, som det väl gör, och veckor utan skog blev till månader och efter ett tag så började även årliga vandringsresorna till fjällen försvinna. Naturen försvann från mitt liv och till slut så var det enda som fanns kvar av mina äventyr två stycken genomskinliga plastlådor med mina kläder och verktyg någonstans i förrådet.

Därför har jag antagit en utmaning nu. Att vara ute minst en gång i veckan hela året. Det spelar ingen roll om det är en kort vandring i ett naturreservat med min son, om jag övernattar, eller om jag bestiger berg. Det viktiga är att komma ut minst en gång i veckan. Då kommer allt annat med.

Min tanke är att försöka lägga upp lite bilder här med - från årets första resa till Island (som var det äventyr som fick mig tillbaka ut i naturen) till vad som händer varje vecka.

Så. Ut och njut.

2020-04-12 08:12   avslutat_medlemskap_2012
Härligt och kanske hitta tillbaka till naturen.....själv är jag 67 år och fjällvandrar vidare så jag har inte pausat mitt natur intresse. Lite mindre kanske under vintern nuförtiden.

2020-05-27

Precis utanför Stockholm men ändå mitt i ingenstans

Kristihimmelsfärd bjöd på något verkligen ovanligt i mitt liv. Både en längre tid av ledighet, samt bra väder på en och samma gång. Allt var helt enkelt som upplagt för en flernattare i närområdet. På fyra dagar kommer man knappast iväg till vildmarken och än mindre på de två timmar som än rekommenderas. Men, det är inget som hindrar från total frihet från stigar, hus eller andra människor om man bara letar. Fortfarande är natur vanligare än väg i vårt avlånga land.

2020-05-17

Ute med barn, en helt annan överlevnad.

Jag är inte Bear Grylls. Mina äventyr ute handlar väldigt lite om att hoppa ned från helikoptrar ner i floder eller leta efter giftiga ormar - och även om jag knappast ser mig själv som en gastronom, så föredrar jag nog mina kokta röda linser med bulgur tillagade i mitt genom åren snart sönderanvända kokkärl från Biltema, framför att äta dvs insikter från träd (även om det låter otroligt praktiskt, mat väger alldeles för mycket när man packar för några dagar).

2020-05-07

Ett skepp kommer lastat...

Jag är en sån där trist person som inte tycker om att handla saker. Jag förstår att det är en egenskap som får mig att ännu mer än vanligt framstå som en surgubbe - för vem numera tycker inte om att shoppa? Hela vår världscivilisation går ut på att köpa saker, oftare och oftare och när butiker stänger så försvinner sällan shoppingen i sig, istället så flyttar bara köpandet till internet där alla konsumenter själva kan jämföra och handla när som helst och var som helst. Det borde jag ju tycka är bra - men nej, inte ens det gillar jag.