En blog om naturen - det bästa som finns

Hej! Jag heter Anton och jag gillar naturen.

Användarnamn: Vildmarksanton

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Karate och wikipedia.

2020:
April, Maj

Paradiset

Som en del av min utmaning att vara ute varje vecka så har det mer och mer även känts rätt att hitta nya områden att besöka. Jag har besökt många områden nära  Stockholm - men Paradiset har alltid varit och förblivit en vit fläck på kartan för mig. Tyresta har jag varit i så många gånger att det ibland känns som ”min skog”, men Paradiset har alltid förblivit okänt.

Därför kände jag ännu mer att det var dags att utforska denna plats. Jag har hunnit besöka det ett bra antal gånger nu sedan slutet av februari och och jag måste säga att även om det inte alls är lika stort som Tyresta så tycker jag genuint om Paradisets och dess fantasieggande skogar.

Ja, så fort man har tagit sig bort från parkeringen förstås. Kanske är det dagens corona- tider, eller så är Paradiset alltid mycket populärt, jag vet inte, men parkeringen vid Paradiset påminner mer om Mall of Scandinavia vid julshopping, än ett naturreservat. Väl inne i reservatet är det dock tommare och man får vara själv, om man bara undviker vindskydden vid sjöarna vid lunchtid.

Även om det kan vara kul nog att bara se träd ha känna lugn så tycker jag om att ha mål med det jag gör. Jag har därför utforskat Paradiset bit för bit (genom att bestämma mål innan och sedan vandra dit). När jag ofta reser med barn så känns det som ett bra och nåbart första mål för att sedan kunna vandra längre och svårare.

Vi har hittills gått slingor och vandrat fritt i skogen efter karta, vi har vandrat till Tornberget och upp i tornet där samt t.o.m lyckats hitta en helt övergiven eldplats - där ingen annan passerade innan vi redan vara klara. Det är faktiskt snart dags att göra en första övernattning - innan man har sovit i en skog så har man inte riktigt varit där. Sen kanske, bara kanske är det dags för nästa plats. För Paradiset är verkligen ett paradis.

Precis utanför Stockholm men ändå mitt i ingenstans

Kristihimmelsfärd bjöd på något verkligen ovanligt i mitt liv. Både en längre tid av ledighet, samt bra väder på en och samma gång. Allt var helt enkelt som upplagt för en flernattare i närområdet. På fyra dagar kommer man knappast iväg till vildmarken och än mindre på de två timmar som än rekommenderas. Men, det är inget som hindrar från total frihet från stigar, hus eller andra människor om man bara letar. Fortfarande är natur vanligare än väg i vårt avlånga land.

Ute med barn, en helt annan överlevnad.

Jag är inte Bear Grylls. Mina äventyr ute handlar väldigt lite om att hoppa ned från helikoptrar ner i floder eller leta efter giftiga ormar - och även om jag knappast ser mig själv som en gastronom, så föredrar jag nog mina kokta röda linser med bulgur tillagade i mitt genom åren snart sönderanvända kokkärl från Biltema, framför att äta dvs insikter från träd (även om det låter otroligt praktiskt, mat väger alldeles för mycket när man packar för några dagar).

Ett skepp kommer lastat...

Jag är en sån där trist person som inte tycker om att handla saker. Jag förstår att det är en egenskap som får mig att ännu mer än vanligt framstå som en surgubbe - för vem numera tycker inte om att shoppa? Hela vår världscivilisation går ut på att köpa saker, oftare och oftare och när butiker stänger så försvinner sällan shoppingen i sig, istället så flyttar bara köpandet till internet där alla konsumenter själva kan jämföra och handla när som helst och var som helst. Det borde jag ju tycka är bra - men nej, inte ens det gillar jag.