Nästan allt är kul, så länge det är tillräckligt långt ;) Fjällvandringar, traillöpning, och äventyr.

På lördag smäller det igen - mitt fjärde Stockholm Marathon

För fjärde året i rad ställer jag upp i Stockholm Marathon. Förra året kom jag in på 3 timmar och 16 minuter (och bommade därmed mitt uppsatta mål med 1 jäkla minut - aaarrrgghh!).

I år kommer jag inte vara lika aggressiv när det kommer till tempokravet. Jag har förvisso kört en del riktigt långa lopp under våren (Vasaloppet på 9 mil + Ursvik Ultra 7,5 mil) och några långpass nu nyligen på strax över 3 mil - men jag tror ändå inte att jag kommer att kunna slå förra årets tid.

Jag vet hur otroligt mycket träning som krävs för att kapa de där sekundrarna och minutrarna, och den tiden har jag inte haft möjlighet att skjuta till den här våren.

Istället har våren kretsat mycket kring att springa på visningar, räkna på bolånekostnader, och nu senast renovera badrum.
Och nog för att jag är superglad över att allt hittills blivit så bra, så är jag ändå inte helt komplett utan min löparform.
Det är en fantastisk känsla att vara i toppform, och jag saknar den. Efter sommaren får det bli nya tag med ett nytt, fräscht träningsprogram (det finns många gratis träningsprogram på nätet) som ska ta mig till toppformen 2018!

Nå väl.

På lördag startar jag i startblock C kl 12.00, och tänker mig att jag kanske kan komma in på 3:30-3:40 om allt går som det ska.
Jag har hittills haft ganska tur vad gäller skador och olyckor under mina lopp, och jag hoppas att det kan fortsätta på det sättet.

Vädret på lördag ser ut att bli ett helt optimalt löparväder! Mulet och 11-12 grader, ev med en regnskur. För det ska gudarna veta - jag springer som en maskin i kalla väder!
Det värsta jag vet är att springa i värme (som exempelvis 1 mil trail i 34 grader i söndags - inte roligt kan jag lova).

Imorgon kväll ska jag packa marathon-kitet: tävlingskläder, nummerlapp, en coca cola, några goda proteinbars och eventuellt lite kosttillskott i form av kreatin, kolhydrater och koffein.

Jag börjar bli riktigt taggad!

Ultralätt multi-fuel-kök och kokkärl

Det här är fjärde och sista delen i min ultralight-nördiga artikelserie. Som ni säkerligen märkt får man skämmas lite när man tittar på hur svenska varumärken står sig internationellt inom ultralätt utrustning. Och denna gång blir inget undantag.

Ultralätta mellanlager

Det här är tredje delen i min dissekering av lättviktsutrustning (och mitt kompakta ointresse av att föda vissa ur-traditionella åsikter om att endast "rejäla" (överviktiga) prylar från 70-talet är robusta nog för svenska fjäll).

Ultralätta regnkläder vs poncho

I min förra artikel skrev jag om hur det är att vandra i svenska fjällen med en ultralätt 3-säsongspackning. Det går ju lite på tvärs mot den lite utdaterade idén om att en lättviktsryggsäck för svenska fjäll måste väga 2 kg och ha en hipster-logga.
Nu tänkte jag fortsätta lite på den inslagna banan, nämligen att skalplagg inte alls måste vara tåliga nog för ett världskrig med Ryssland, utan tvärtom kan vara mycket tunna och fortfarande göra jobbet.