Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Fiskpåfyllning i Strömmen

Ibland kan man få se lite kul saker mitt i stan. Idag släppte de ut 10.000 öringsyngel i Strömmen här i Stockholm. Öringarna är två år gamla och kommer från Åva, söder om stan.

I strålande varm försommarsol släpptes de ut i det fria, och ganska mycket publik hade samlats för att titta på.

I morgon kommer det mer fisk till Strömmen, då ska cirka 18.000 ettåriga öringsyngel från Gålö och 12.000 ettåriga laxyngel från Älvkarleby släppas ut. Runt klockan 11.00 kommer det att ske för den som är nyfiken och vill åka dit och titta.

Vill man se lite mer av fisken kan man stanna kvar en stund efteråt då brukar de komma upp till ytan för att hämta luft.

Det är fiskeklubben Strömstararna tillsammans med Stockholms stad som sätter ut alla yngel och rensar vatten och bottnar från olämpliga föremål.

Så här såg det ut idag vid utsläppet.

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.