Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Nyårsbal på blanka isar

På nyårsaftonen drog vi iväg upp i hälsingeskogarna och fick en härlig tur på fina isar. För vad är väl en bal på slottet när det finns blanka fina isar att åka på. Turen bjöd på både motvind, medvind, sidvind, då och då gjorde även solen besök.

Mosjön som vi åkte på är en sjö som sitter ihop med några andra sjöar, vi har länge tänkt paddla den men nu blev det skridskoåkning istället. Åkningen kändes väldigt varierande då det ligger många öar i sjön och flera vikar finns det att åka in och undersöka. Vi var in och åkte i varenda en!

Näckrosbladen var vackert infrusna på sina ställen och denna lilla näckrosfjäril stötte vi på.

Det är så fantastiskt med is, det bildas fina mönster av luftbubblor, ett fenomen som ingen av oss sett tidigare var dessa vindlingar som jag vill kalla för isgarn det ser ju ganska trassligt ut också. Någon som sett detta fenomen?

På två ställen skrämde vi upp tjädrar som satt och smaskade på något i kanten av sjön. De flaxade iväg och hade nog haft det lugnt och skönt innan vi kom och störde deras tillvaro.

Vi mötte inga andra skridskoåkare men i en vik satt det några och pimplade, de hade fått några gäddor men var inte riktigt nöjda med storleken. En brasa sprakade trivsamt hos dem men vi åkte vidare.

Mellan sjöarna gick det att ta sig på skridskor för det mesta.

Solen gör några tappra försök att lysa upp innan det är dags att gå ned för dagen.

Det var en härlig tur sista dagen på året och så här ser vårt färdspår ut.

Här kan du zooma in och titta närmare på färdspåret om du vill.

2016-01-15 21:18   BrittMarie
Underbart med såna blanka isar!!! Inspirerande bilder! Själv hoppas jag på att Vättern ska lägga sej...

2016-01-21 14:49   ulindh
Kanske den har lagt sig nu till helgen efter den här veckans kyla. Jag håller tummarna!

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.