Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Värmdöleden 25 km

Vi bestämde oss för att vandra Värmdöleden som ligger på Värmdö en bit ut med bil mot Stockholms skärgård.

Vi startade sent på lördagen och gick Etapp 1 Strömmen - Ålstäket, 10 km, på lördagen. Vi missade den buss vi hade tänkt ta på förmiddagen så vi chansade att vi skulle kunna ta en buss tillbaka till bilen på kvällen.

Vi startade en bit från Strömmen. Booleden, som vi gick i våras slutar där Värmdöleden tar vid vilket innebar att vi redan hade gått första kilometern.

Vi kom efter ett litet tag till Skevisksgrotta som egentligen inte var en grotta utan stupbranta klippor upp på alla sidor. Här fanns flera bergsklättrare som med full utrustning tränade på att ta sig upp för den lodrätta klippvägen.

VI vandrade förbi både skog, samhälle och väg och kom till slut till Ålstäket där det kom en buss som vi åkte tillbaka till bilen med.

På söndagsmorgonen tog vi bilen till Saltarö, slutet av Värmdöleden där vi tog en buss tillbaka till Ålstäket........Denna gång hann vi med bussen.

Från Ålstäket vandrade vi förbi sjöar , skogar och naturreservat.  Stora flyttblock hade bildat grottor på ett ställe. Dom kröp vi in i.

Vi kom sedan fram till Sågen som var ett etappslut. Då hade vi gått 10 km och hade 5 km kvar på sista etappen.

Thomas såg inte huggormen som precis klarade sig från att bli tramapd på.......hade inte varit bra eftersom den är fridlyst.........

Vi kom fram till Sickelsbergsavrättningsplats där folk hade hängts och sedan bränts på bål under 1800-talet. De brändes på plats för ingen ville "släpa hem" liken och på så sätt föra med sig olycka. Lite kusligt. Stenarna var fortfarande svarta.......

Strax kom vi fram till bilen och åkte hem efter en mycket fin helg på Värmdö.

Se hela vandringen på vår hemsida med bilder och etappbeskrivningar.

www.traneving.se  under Vandra i Stockholm / Värmdleden

Thomas & Helena

2008-09-29 07:37   brigas
Fräna grottor,och otäck historik.

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.