Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Olles skidfärd

Min far är en spänstig man på 77 år. Han tycker om att vara ute och röra på sig, joggar fortfarande regelbundet, går gärna långa promenader i skogen.

Och så gillar han att åka skidor. Förra vintern, ivirgt påhejad av mej, slog han till och köpte ny, modern skidutrustning som han prövade några gånger. När det så blev skidföre här vid jultiden så var han inte sen att ge sej ut i skidspåren, mycket belåten med fjolårets investering.

Tyvärr bar det sig inte bättre än att han körde omkull, fick stavhandtaget i bröstet så det blev en liten spricka i bröstbenet.

Sånt gör ont, och det tar tid att läka...

Men efter åtta veckor utan skidåkning kände han sig återställd, skidorna åkte fram igen och i lördags skidade vi tillsammans på Dumme mosse, pappa Olle och jag!

Skidspår på Dumme mosse

Dumme mosse, ett av södra Sveriges största våtmarkskomplex, ligger någon mil väster om centrala Jönköping och är ett fint och för trakten annorlunda utflyktsmål, både sommar och vinter. Vintertid finns skidspår på mossens norra delar och är flitigt använda både som tränings- och utflyktsspår

Fast det är så nära stan känns det långt borta, inte alls som smålandsnatur brukar vara, nästan lite fjällikt. Det känns som om tiden står stilla, det är lugnt och fridfullt, fast om man lyssna hörs ljudet från Göteborgsvägen som delar mossen i två delar.

Dumme mosse i vinterskrud

I lördags handlade det om utflykt och ren njutning. Vårvintern visade sej från sin bästa sida, solen sken från klarblå himmel, inte mycket vind och skidorna gled lätt i de nattfrusna spåren. Kaffe och smörgåsar fanns med i ryggsäcken och vi njöt av att få vara ute tillsammans.

Pappa och jag

Läs gärna mer om Dumme mose här:

2010-03-18 22:29   brigas
Fin miljö,påminner både om terrängen kring Dundret och våra skogar.
Vad kul att få följa med "den äldre generationen" på en så fin skidutflykt.
Gjorde en liknade i liten skala i fredags;med mamma en kilometer bort och sen tillbaka;kanske uppskattade jag det än mer än hon själv gjorde.

Svar 2010-03-19 21:12   BrittMarie
Ja, det är bäst att passa på medans de finns hos oss!

2010-03-19 15:52   L.A.
Trevlig läsning! Visst är det ett fint område. Tog själv en tur på mossen i måndags morgon tillsammans med bl a en viss Lindgren. Nu verkar vintern vika sig. Jag hoppas fortfarande på lite skarsnö och månsken på Komosse i veckan, men det ser lite milt ut i prognosen.

Svar 2010-03-19 21:16   BrittMarie
Hörde talas om den turen av fru Lindgren härom dagen... Instämmer i din önskan om skare o månsken, jag har ju tänkt att pröva vintertältning, det har inte blivit av än och Komosse har jag också fortfarande på min önskelista.

2010-03-19 21:07   Thomas Traneving
Vad härligt att få med sig pappa ut på tur! Fler generations turer rekommenderas! Vad härlig viner vi haft i Sverige i år!

2010-03-20 10:20   thomalin
Vicken krutgubbe! Sånt imponerar och är något att sikta på, så man får se till att hålla igång ;-) ... även om det är ett tag kvar.
Påminner mig om vasaloppet, när man ser äldre herrar och damer som stretar sig fram i spåret.

Cred!

Svar 2010-03-20 17:12   BrittMarie
Fast det är lite mer folk i Vasaloppsspåret och där trängs även sådana ungdomar som jag ;)

2010-03-26 08:13   Elna
Så himla fint! Skönt att morfar är på benen ordentligt igen.

Vet du att jag knappt aldrig varit på Dumme mosse, vi måste åka dit ngn gång du och jag mamma!

Svar 2010-03-27 20:43   BrittMarie
Då har du missat något ! Fast det går inte att åka skidor där mer denna säsongen, men det är fint att gå till fots också. Jag följer gärna med dej dit!

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.