Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Krångelsommar

Jag har inte skrivit så mycket på min blogg här i sommar. Det beror på olika saker, brist på skrivlust, MTB-sporten har blivit ett nytt, stort intresse, sonen körde omkull på skatebord och skadade sej rätt rejält och inte minst så har min dator krånglat. Flera veckor har jag varit helt utan... dödsstöten för den var antagligen ett åskväder.

Nu har jag fått igång en "ny", min blivande svärson (förträfflig man) har plockat ihop en fungerande burk av lite rester...typ... Men den går jättebra!

Friluftslivet lever, men har inte nått några toppnoteringar denna sommar. En paddeltur i kajak midsommarhelgen och nu senast en vandring i jämtländska Skäckerfjällen. Båda turerna har jag tänkt att jag ska skriva om. Semestervädret är inte så överväldigande soligt just nu så jag kan gott sitta inne och skriva. Desssutom har jag ändå tänkt vila mej i form några dagar inför Cykelvasan på lördag.

2010-08-10 13:32   brigas
Låter väldigt aktivt och omväxlandeändå;jämfört med mej..

2010-08-13 13:53   Thomas Traneving
Lycka till med Cykelvasan! Kul att bli så frälst av en ny sport :)
/H

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.