Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Från Änonjalme till Álggajávrre - Sarekvandring 2009

Sarek, vi kan väl gå i Sarek i sommar?!!

Förslaget kom från Christer och jag hade inget att invända mot det. Nio år sedan jag senast var där och eftersom Sarek fyller hundra år som nationalpark i år passade det bra att hylla jubilaren på plats.

Lingonplockning i Pinemossen

Idag har jag varit ute och plockat lingon tillsammans med min pappa. Det finns ett ställe, Pinemossen, dit  vi har gått för lingonplockning nästan så länge jag kan minnas. Det är lite risig terräng för att ta sig dit och på själva mossen, som ligger i en sänka, finns gott om hål som man lätt kan trampa ner i, så mamma vill helst inte att han ska gå dit ensam.  Jag gjorde honom gärna sällskap..

Tillgången på lingon var så där, men vädret var bra, mest solsken så det blev riktigt varmt och skönt. Skvattramdoften fyllde luften, små grodor hoppade men det fanns dessbättre inga älgflugor. Kaffe och mackor smakade bra efter en stunds plockning.

Slut på semestern

Semestern är slut och så är sommarens fjällvandring, för rätt så många dagar sen nu. Dags att dela med sej av intryck och erfarenheter, kanske.

Att jag inte redan gjort det beror på flera saker: Det var väldigt varmt och skönt väder vid hemkomsten från de nordligare breddgraderna, ett par riktigt bra och tjocka böcker väntade på att bli lästa i trädgårdens skugga. Yngsta dottern har lite hastigt och för henne, av mindre lustiga skäl, flyttat hem till modershuset igen och därmed tagit det kombinerade gäst- och arbetsrummet i besittning. Det får hon förstås gärna göra när det kniper, men jag har inte riktigt full access till min egen dator som är av det stationära slaget, eftersom hon sitter här och vrålpluggar för att fixa sej ett körkort under sin långledighet.