Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

2008-10-20

Hitta ut!

För några veckor sedan fick alla hushåll i Jönköping och Huskvarna en karta, hittaut.nu-kartan, i sina brevlådor.

Hittaut.nu är en stor satsning för att få ut folk att röra på sig samtidigt som orienteringssporten marknadsförs.

På kartan, en riktig orienteringskarta, som täcker tätorten Jönköping-Huskvarna och närliggande skogsområden finns 50 kontrollpunkter utmärkta.. På webbplatsen www.hittaut.nu  finns kontrollangivelser och koordinater för den som vill använda GPS.  Här registrerar men sig också och anger vilka kontrollpunkter man har besökt. Sen är man med i utlottning av fina priser.

Det här är toppenbra, tycker jag!  Orientering är en sport som ligger mej varmt om hjärtat och jag hör att folk pratar om det här på jobbet, jag ser folk gå rakt ut i terrängen när jag är ute i skogen. De letar kontroller! Detta kommer att pågå fram till sommaren och varje månad sätts tio nya kontrollpunkter ut, eller check-points, som man valt att kalla dem. Var de finns kollar man på nätet! Gammalt och nytt i skön förening!

IK Hakarpspojkarna, som jag tillhör, är i allra högsta grad inblandad i detta och när Orienteringssverige hade OL-gala i Karlstad i lördags fick IKHP pris för Årets offensiva satsning!  Jättekul och hedrande inte minst för de som jobbar med projektet!

Så här motiverades priset:

Årets offensiva satsning - Hittaut.nu, IK Hakarpspojkarna
Motivering: Kombinationen av friskvård, att sprida orientering och marknadsföra vår sport i ett och samma paket visar på ett offensivt tänkande. Genom att ta hjälp av modern teknik ger projektet också tydliga signaler om vad vår sport står för. Projektet bidrar också till att utveckla en snart 40-årig företeelse i Orienteringssverige, vi tänker på det som började som
Trim.

Den som har vägarna förbi och har lust att ta sig en tur i skogen kan hämta en egen karta i IKHP-stugan, turistbyrån eller något av biblioteken. Det finns även kontrollpunkter som är tillgängliga för peroner med funktionshinder.

Välkommen att hitta ut!

2008-10-20 21:31   brigas
Kanske nåt att föreslå även här,yngre och mer teknikintresserade kanske skull ge sej ut och leta kontroller med GPS-koordinater som ledning,nu finns bara ett antal bokstäver uppsatt på träd runt elljusspåret.
Ert projekt verkar roligare.

2008-10-21 10:08   peter1969
Kul idé. Påminner om geocaching som jag håller på med. Ska kolla om detta går att göra härhemma också.

2008-10-22 07:27   Öhrnell
Jättebra satsning! I Sundsvall har de haft något liknande om somrarna, med utsatta orienteringskontroller i skogarna för allmänheten. Kartor har man kunnat köpa på några få utvalda ställen. Jag blir bara irriterad på mig själv som inte har utnyttjat det mer...

2008-10-22 10:37   Thomas Traneving
Vilket bra initiativ och ett bra sätt att få ut folk i naturen!
Synd att vi bor så långt borta annars hade vi testat själva........

2008-10-22 11:33   poppy
Vilken kul idé! Ska se om det går att genomföra något liknande här i Blekinge, eller om det kanske redan finns :)

2008-10-22 12:05   tassemark
Låter fint, Oslo är ju ett föredöme när det gäller sådana saker, se Kjentmannsmerket:

2008-10-25 12:00   Annicas fjällängtan
Perpekt initativ. Att utnyttja ny teknik tillatt få ut människor!!!

2018-12-28

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

2018-10-21

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

2016-01-12

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.