Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

2008-09-25

Ett dumt löfte

På lördag ska jag göra en sak som jag tycker är så urbota dumt när andra gör det.

Jag ska vara med i en lång, jobbig och krävande springtävling.Det är inte så dumt i och för sig, jag har gjort det förut.

Men att göra det UTAN ATT VARA ORDENTLIGT FÖRBEREDD!!!  Det är dumt!

Nån gång på senvåren frågade min kompis om jag inte kunde hänga med på Lidingöloppet, hon ska ta klassikern och  vill ha mej med på det. Jovisst, lovade jag glatt, då var det fortfarande långt till hösten och gott om tid att träna.

Sen har det gått dåligt att löpträna, kroppen vill liksom inte springa långt och länge nu för tiden... Men krångla mej ur löftet kunde jag inte så nu är väskan packad och i morgon eftermiddag åker jag till Stockholm.

Om jag tar mej i mål ska jag berätta för er hur  det var i Femundsmarka förra veckan!

Hmm...jag MÅSTE verkligen fixa detta, en sån fin tur  vill jag verkligen gärna få berätta om!

2008-09-25 21:33   Staffan Andersson
Då hoppas vi på att du klarar dig runt!

2008-09-25 21:42   ripnils
Jag vill veta hur det var i Femundsmarka så jag nöjer mig inte med att hoppas utan KRÄVER att du tar dig runt! :-)
Lycka till!

2008-09-25 21:46   ripnils
För övrigt var jag i precis samma sits men det dök upp ett bröllop samma helg så jag klarade mig...

2008-09-25 21:55   brigas
Med dina långa vandringar i grunden och lagom tempo lär du säkert ta dej runt tremillen.Eller prova tänka att det är nu si och så många varv kvar runt din vanliga runda,ett efter ett varv,det brukar funka för mej att göra så.

2008-09-25 22:01   BrittMarie
Adam- vilken tur du har!
Britt- precis så brukar jag också göra, det är ett bra knep!

2008-09-26 11:25   Wolf25
Finns det någon maxtid?
Annars kan du väl tälta halvvägs :)

2008-09-27 23:45   brigas
Du kom mål,(vad-vad-det -jag-sa).

2018-12-28

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

2018-10-21

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

2016-01-12

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.