Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

2009-04-10

Äntligen friluftsliv!

Äntligen, äntligen en helg med  friluftsliv!

Tranor spelade välkomstfanfar när vandringen började denna mycket vackra aprilmorgon. Blå himmel, rejält frostigt men med en strålande sol som värmde skönt. Underbar luft, klar och frisk med dofter av smältande snö och tinande jord.

Fram på dagen blev det riktigt sommarvarmt och det var skönt att ta en lång lunchpaus i en solig skogsbacke.

Vårdag med sommarvärme och vinterrester

Vandringen gick "baklänges" längs västra Vätterleden, etapp åtta,  trevlig och lättgången sträcka, väl markerad, mest längs stigar och mindre skogsvägar.Hela leden är ca 19 mil lång. Där Bergslagsleden tar slut vid Stenkällegården, några mil norr om Karlsborg, tar Västra Vätterleden vid och slutar i Mullsjö.Jag har gått här förut, mer än en gång, men det är ett fint område och dessutom lätt att nå med tåg och buss. Läs gärna mer om denna och andra vandringsleder på den här webbplasten: www.skaraborgleder.se

Väl markerad led med nya, fina vägvisare....

...fast i den här stigförgreningen blev jag lätt fövirrad  ett ögonblick...

Övernattning vid Södra Kroksjön, ett beprövat och trevligt ställe att tälta på. Kvällen blev lika underbar som dagen varit. Nästan ljummet i luften, mössa, vantar och jacka fick vila i tältet. Vindstilla och torr ved, alltså en nästan rykfri lägereld, vad mer kan man önska av livet?

Efter en natt med god sömn, som vanligt i tältet, avslutades vandringen med en extrasväng i Gagnåns naturreservat. En felläsning i tidtabellen gav tid till en liten bäckvandring  innan det blev dags att ta bussen hem.

Gagnån

Nu är det redan helg igen och under denna extra korta arbetsvecka har jag varit på väldigt bra humör, känt mej pigg och glad, extra trevlig och hjälpsam mot mina patienter (tror jag...) Tanken slog mej att det måste bero på den sköna utehelgen med vandring, korvgrillning och tältnatt. Jag  mår absolut jättebra av friluftsliv!!!

2009-04-10 22:30   brigas
Ja,man börjar så smått längta till barmark och värme igen.Sol och vårfåglar.
och sova i tält igen...

2009-04-11 19:15   päeng
Jag hade premiär nu i påsk! En liten sväng i skogarna kring Oslättfors, fortfarande snö kvar på sina håll men mest barmark. Sov gott i min nyinköpta lågbudgetkåta alldeles ensam, så nog hade jag gott om plats. Tyvärr måste jag åka hem för påskmiddag så det blev bara en natt. Skönt att säsongen är igång igen!
Pär

2009-04-11 22:54   Thomas Traneving
Vätterleden låter så mysig. Den kommer vi att vandra någon gång i år.
Härligt att få "komma ut" igen.
Vi har lagt upp den på vår hemsida då vi hade kontakt med Skarborgsleder som tyckte vi skulle lägga upp den under Sveriges Vandringsleder

2009-04-13 09:10   Islusen
Härligt! Konstigt att inte alla upptäckt vilken batteriladdning det är att komma sig ut i naturen lite då och då....

2009-04-13 20:05   Öhrnell
Roligt att se att lederna underhålls och inte får förfalla. Det ser riktigt härligt ut!

2009-04-14 17:03   Annicas fjällängtan
Skillnaden på grden av vår blir den här tiden helt otrolig!!! När dom varnar för gräsbränder så fattar man inte att man lever i samma land om man tittar ut på vår gräsmatta som inte syns än

2018-12-28

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

2018-10-21

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

2016-01-12

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.