Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Misslyckad tältnatt

En tur blir inte alltid så som man tänkt sej. Det kan bli längre eller kortare eller åt ett annat håll än man planerat. Nån gång har  jag ställt in för det snöat för mycket för att vandra. Men så som det blev nu i helgen har aldrig hänt förut, vad jag kan påminna mej. Det blev en riktig oturstur.

Vi skulle ut  för att prova en ny stekpanna som inköptes för ett par veckor sedan. Tältning ingick förstås i planen. Och god mat, riktig mat!

Lördag morgon, ösregn...vi packar ialla fall för enligt väderrapporten kommer regnet att upphöra.

Efter lite snurrande på Hökensås,  hamnade vi på ett ställe vi varit på en gång förut i höst. Hyltans naturreservat, litet, tillåtet att tälta (!)  och med vindskydd vänt mot Vitsjön.

Finväder vid Vitsjön

Regnet strilade fortfarande ihärdigt, så  tältet fick ligga kvar i packpåsen så länge. Brasan tändes och matlagningen började.

Fläskfilémedaljonger med julmustsås och potatismos stod på menyn. Det gick jättebra att steka i den nya pannan som har lite högre kanter för att kunna göra sås i, till exempel. Snabbt varm på gaslågan, jämn och fin stekyta.

Så till såsen!

I med julmust och soja, vänder uppochner på creme fraicheburken... Ooops!!! Där tog  den julmustsåsen slut! Stekpannan gled av köket, julmusten rann ut, men tack och lov att creme fraiche är så tjockt, och vilken tur att vindskyddet hade trägolv! Jag slevade helt sonika upp gräddklumpen på pannan igen, petade bort några tallbarr och fick till en riktigt god sås ändå, trots missödet!

När vi hunnit till kaffet på maten började en massa flygplan envist dåna runt i luften. Mycket hellre lyssnar jag på regnets droppande än militärens flygövningar.

Efter en stund upphörde oväsendet, liksom regnet. Så skönt! Vi gav oss ut på strövtåg medan skymningen föll. Tillbaks vid Vitsjön satt vi i brasans sken, småpratade och njöt av att flygräden var över...

Så bröts tystnaden igen!

Pangpangpangpang....ratatatatatatatataaa... motorbuller från stora, tunga fordon... Militären nöjde sej inte bara att öva luftstrid, de övade på marken också, otrevligt nära oss.

Skenbart rofylld kväll

Gå ut i skogen för att njuta av naturens egna ljud, få lugn och ro och så råka ut för sånt oväsen - vad göra?

Tältet låg fortfarande hoprullat i sin påse.

Vi packade ihop, åkte hem och sov inomhus. Så blev det med den sköna tältnatten.

Det blev verkligen inte som vi tänkt ...

Julmustsås

2 dl julmust, 2 dl creme fraiche, 1 msk soja, 1 tsk mald ingefära, 1 tsk rosmarin, 1 buljongtärning. Blanda i stekpannan, koka upp och låt puttra till önskad konsistens. Lagom till två hungriga!

Servera till stekt fläsk- eller kycklingfilé

Smaklig måltid!

Läs mer om Hyltans naturreservat! http://www.tidaholm.se/byggmil/naturvard/hyltan.htm

2010-11-14 21:09   Håkan Friberg
Inte helt misslyckat ändå när det resulterar i ett så matnyttigt blogginlägg!
:-)

Svar 2010-11-14 21:13   BrittMarie
Haha!!! Prova gärna receptet, det är jättegott både inomhus och utomhus, men håll i stekpannan!

2010-11-16 10:16   seobserver
Somliga övningar börjar bäst från marken, för säkerhets skull. Vi har fått marksyning både med rökt fisk och sallad som skulle blandas. COs rullbara skärunderlägg har förändrat bilden helt. Bara man börjar från marken direkt.
Receptet lät smarrigt. Tack för berättelsen, det blev ju trots allt tämligen lyckat.

Svar 2010-11-16 22:03   BrittMarie
Ja, jag skulle förstås satt ner pannan på golvet innan jag hällde i såsingredienserna... ska absolut göra det nästa gång!

2010-11-16 14:55   Thomas Traneving
Vad synd att ni inte fick sova ute. Vilket oväsen!
Tack för receptet. Har kopierat och skall provas!
/H

Svar 2010-11-16 22:05   BrittMarie
Hade jag kunnat skulle jag förbjudit alla militära aktiviteter med omedelbar verkan! Lycka till med såsen!

2010-11-16 17:24   L.A.
Sorry på tältnatten. Var själv i andra ändan på åsen i söndags, vid Kroksjön, första gången faktiskt. Har förstått att du gillar Hökensås, och kan bara hålla med.
PS. Receptet ska definitivt prövas

Svar 2010-11-16 22:10   BrittMarie
Hökensås ljusa tallskogar känns så annorlunda mot granskogen som dominerar här på östra sidan om Vättern, ändå är det så nära dit, det är mycket det som gör att jag är förtjust i området.

2010-11-17 08:56   Wolf25
Ska prova julmustsåsen, spännande.
Bättre lycka nästa gång med tältandet.

2010-12-04 21:22   dHANScan
Två sakar i din fina text har jag funderat mycket över.

1) Julmusten! Tänkte i dessa jultider det kanske var svenskt för (danskt) hvidtøl eller juleøl. Men nej. Wikileaks informerande granne Wikipedia har lärt mig att det närmast är svenskt cola, enda cola som dricks i Sverige vid den här jultiden. Men Wikipedia har också mycket intressant om hvidtøl, juleøl och (svenskt) svagdricka.
Julmust blir verkligen et måste nästa gången jag åker till Sverige. I brist på julmust, finns det efter din mening annat man kan använda till din recept (allt annat har vi) här i Danmark

2) Tältet på bilden! Du skriver om att tältet blev i posan då det regnade i början och att det på kvällen fortfarende var i posan. Vad skal man också med ett tält när man kan övernatta i ett fint vindskydd?

Svar 2010-12-06 21:49   BrittMarie
1.Julmust är nog typisk svenskt, förekommer även till påsk då heter det förstås påskmust! Kanske går det att ta coca cola istället, jag har sett recept där cola ingår i såsen. Du får pröva, berätta gärna hur det blev!

2. Jag gillar inte att sova i vindskydd även om de är fina men tycker det är bekvämt att sitt där och laga mat och äta, särskilt om det regnar. Att tälta är jag däremot nästan barnsligt förtjust i!

Trevligt att du tycker om det jag skriver. Tack!

2011-02-18 21:30   dHANScan
Hejsan
Utan tält, utan vindskydd och utan julmust har jag nu testat din recept 3 x. Anpassad med att det inte finns julmust i DK har jag av nöd använd cola, hvidtøl och juleøl (vardera 0, <2 och >5 % alkohol). Stekte olikt kyckling och hjortsteak på spisen. Tyckte det blev bra. Har foton om du vil se det, men kan ju inte lägga in bilder här i din blogg.

Om någon tänkar tälta i Danmark eller bo i vindskydd kan jag rekommendera varianten af BrittMaries' recept

Trehundra mil - del två

För ett par månader sen skrev jag om min dotter Helga och hennes kompis Sabina som är i Nya Zeeland och vandrar Te Araroa, 300 mil från norr till söder. Jag nämnde också att jag var sugen på att vandra med dem en bit...

Jag vet inte exakt hur långt de har gått nu men senast jag hörde från Helga, för ett par dagar sen, var de klara med en sexton mil lång paddling på Whanganui River. Enligt kartorna är ca 135 mil avklarade vid ankomsten till Whanganui. Snart halvvägs, alltså!

Trehundra mil

Trehundra mil. Så lång är Te Araroa, vandringsleden som går genom hela Nya Zeeland, från Cape Reinga i norr längs stränder och i skogar, genom byar och städer, på stigar, vägar och vatten till Bluff längst ner på sydön!

Kåtornas folk - ett lästips!

"Det piskar som tusen vassa nålar i ansiktet, vita moln kommer yrande och sveper sig om oss där vi vandrar - några små människor och djur i vanmäktig kamp mot en rasande fiende, virvlar, biter, tränger sig in genom skinnkläderna som vore det spindelväv man bar, tar andan ur en, tvingar en att spänna varje muskel för att orka ta ut det steg man påbörjat... Hur länge! tänker jag. Nu är det nio timmar vi krupit fram mot stormen..."

Vädret är förfärligt när samerna i Saarivouma flyttar till sitt sommarviset i slutet av april år 1915. Den som berättar är Ester Blenda Nordström, en tjugofyraårig journalist från Stockholms som under några sommarmånader ska vara lärare åt samebyns barn.