Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

Sylarna till härliga Gåsen

Jag hade en god natt vid Sylarna, och unnade mig frukost på fjällstationen.

Normalt sett så tältar jag långt ifrån andra, men jag var ganska trött kvällen innan, så det blev skapligt nära fjällstationen, där även andra hade slagit upp sina tält.

Det var fint väder och jag såg fram mot att fortsätta vandringen. Målet för dagen var Gåsenstugorna, en favoritplats.

Innan jag packade ihop tältet så kunde jag inte låta bli att förundras över hur molnen rullade över Templet, och ned i Tempeldalen.

Kl 10 var det dags att knata vidare mot Gåsen. Det var lite kyligt i vinden. Tänk att fjällvädret kan skifta så mycket. Ibland är det shortsvarmt och ibland ska vintermössan på.

Jag hittade ett par solglasögon nära sylstationen som verkade nytappade och jag visste att jag hade möjlighet att knata ikapp de som var framför mig, och fråga om de tappat dem. Precis innan Gamla Sylen kom jag ikapp ett par personer, och  visst var det de som hade tappat dem. De tackade så mycket. Jag hade blivit rejält varm och tog av mig jacka och mössa, satte på en buff på huvudet istället.

Vid Gamla Sylen delar sig leden. Rakt fram fortsätter den mot Storulvån och Blåhammaren och åt öster så går den mot Gåsen vilket var mitt mål.

Det här vädret...jag vet inte om jag har tur med väder när jag vandrar, eller så gillar jag bara läget. I och för sig har jag en regel när jag är ute och det är att inte frysa. Det kan regna, snöa eller blåsa. Fryser jag inte så funkar det att vandra, eller vad jag nu gör.

Nu skiner solen i alla fall, och allt är toppen.

Framför mig hade jag fjället Gåsen och Stora Härjångsstöten lite längre bort.

En del undrar ibland över hur det är att korsa Handölan, och det finns en bro om man vandrar mellan sylarna och Gåsen. På bilden nedan ser man en cyklist som passerar Gåsån. Det här är vid raststugan Gåsån som skymtas i bakgrunden.

Jag funderade på om jag skulle tälta vid rastskyddet, men det skulle bli lite tidigt, och det var en del mygg där också. Jag gick vidare.

Jag kan inte få nog av vackra vyer. Jag stannade ofta och tog bilder.

Jag har alltid vatten med mig, så att jag kan dricka när jag känner för det. Den här dagen var varm.

Nu skulle jag uppåt, vid foten av fjället Gåsen, men jag skulle bara till fjällstationen, som jag borde se "bakom kröken". Jag vet att de där "bakom krökarna" kan vara ganska många ibland.

Nu så...äntligen!

Jag slog upp mitt tält en bit från husen.

Gåsenstugorna kan vara kända för att de ligger fint till, men även för att det finns en utomhusdusch här. Första gången jag duschade här var det snö och is på duschen, och det var snöblandat regn i luften, kanske 1 plusgrad och så blåste det. Inte så mysigt direkt, men ganska skönt efteråt. Jag vet inte hur ren jag blev då, men fort gick det!

Nu var det bättre...jag kunde tvätta av mig utan att hyperventilera och se galen ut.

Kvällssolen, så härlig tycker jag. Det här lugnet när skuggorna blir längre...jag älskar det.

Stora Härjångsstöten...solbelyst topp.

Har man ätit och duschat mår man bra, och det är lätt att njuta i solens sista ljus.

Solen går ned bakom fjället Gåsen.

Helags i bakgrunden.

Som vanligt var det inga problem med att somna. Jag skriv lite i dagboken. Ibland blir det ett par sidor, ibland bara stödord.

Gonatt!

2021-09-15 13:04   seasteel
Som vanligt en fröjd att läsa dina reseberättelser Thomas. En härlig blandning av vyer, fina bilder, personliga betraktelser och små anekdoter längs vägen.

Svar 2021-09-15 13:43   Thomas Lummi
Tack så mycket Lasse!
Ja, jag försöker vara lite personlig och få med bilder man kanske inte alltid ser någon annanstans. Oftast har man sett bilder ur en viss vinkel, från en speciell plats på ett specifikt motiv. Kan man ändå ta en intressant bild och förmedla någonting så har man ju lyckats. Jag försöker inte krångla till saker så mycket. Det blir lite som det blir.

2021-09-15 15:07   OBD
Härliga fjällbilder!
Du tycks vara "förföljd" av fint väder. :-)
Dina berättelser är verkligen lättlästa och lockar ibland fram "smilbanden".
Tack ska du ha!

Svar 2021-09-15 16:34   Thomas Lummi
Tack själv Bertil!
Ja, den enda fjällvandringen med väder som jag kommer ihåg, som var speciell, var när jag var i Sarek i 10 dagar och kunde ha shorts på mig i hela tre timmar. Det var lite speciellt. Det var blandat väder då om jag minns rätt, men inte så soligt och varmt mer än dessa tre timmar.
Annars har jag prickat in skapligt bra väder när jag vandrat.

2021-09-26 18:50   Småtärna
Fina kvällsljusbilder! Jag har bara varit vid Gåsen en gång, minns det som oerhört stenigt. Men du hittade tydligen en tillräckligt mjuk tältyta. Tack för trevlig läsning!

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.