Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

Muddus - vandringsinfo

Varför vandrar man i Muddus Nationalpark? För mig är svaret enkelt: För att jag så länge längtat dit.

Förra årets vandring i Sarek med Johan var fantastisk, och när vi i Gällivare väntade på nattåget tillbaka till Stockholm hade vi idéer om att vandra i Muddus nationalpark, eller kanske Sjaunja naturreservat. Under året funderade jag och tänkte att det var dags för Muddus. Under hösten/vintern bestämde vi oss för att vandra i Muddus någon gång under 2019, och då jag gärna slipper mygg blev det september.

Eftersom vi båda kan navigera efter karta och kompass var obanad vandring ingenting som oroade oss, det var snarare hur myrarna skulle vara som vi funderade på. Hur blött skulle det vara?

Under Sarekvandringen var det tydligt att vandring kräver uthållighetsstyrka, så vi tränade på, på varsitt håll, för att vara förberedda inför Muddusvandringen.

Själv hade jag i augusti 2019 vandrat i Lunndörrsfjällen och kände mig i bra form. Jag tänkte inte ändra på mina förberedelser eller packning speciellt mycket till Muddusvandringen.

Den 9 september satt vi på nattåget till Gällivare. Muddus...here we come!

Nedan är kartorna för hur vi gick. Med start från Gällivare, till nationalparksentrén i Skájddje.

Varje svart plupp är en övernattning, antingen i tält, eller i stuga.

Den första dagen.
Från Gällivare till Rallarstigen som vi följde till stugan vid Abborrträsket.

Den andra dagen.
Från stugan vid Abborrträsket till den lilla uttorkade pölen, och på eftermiddagen gick vi upp på Sör-Stubba och tillbaka. Vi tältade.

Den tredje dagen.
Från den uttorkade pölen till en plats i skogen där vi tältade. Det syns tydlig var vi tog vänster och vek av från Rallarstigen.

Den fjärde dagen.
Vi fortsatte och gick till Arvidssons stuga.

Den femte dagen.
Från Arvidssons stuga till sjön mellan de två höjderna. Vi tältade.

Den sjätte dagen.
Från sjön mellan de två höjderna till Muddusleden och vidare till Muttusluoppal och fågeltornet. Vi sov i stuga.

Den sjunde dagen.
Från Muttosluoppal till Nammavárre. Vi sov i stuga.

Den åttonde dagen.
Från Nammavárre till sjön Boargáljávrre, där vi tältade. Dagstur därefter till ravinen Måskogårsså.

På kartan ovan ser man vandringens sista övernattningar. Högst upp till höger ser man var vi övernattade den åttonde dagen, sedan gick vi till sjön Boargáljávrre som är nära den östra entrén, om man kommer från Sarkavare.

Den nionde dagen gick vi från sjön Boargáljávrre till Muddusagahtjaldak. Där blev det en eftermiddagstur till Muddusfallet och tillbaka till Muddusagahtjaldak för en övernattning i stugan. Den tionde dagen blev det besök nere i ravinen och så tillbaka till Muddusagahtjaldak för en sista övernattning i stugan.

Den elfte dagen blev det vandring till brandområdet nere vid Stora Luleälven, bad i älven, och så gick vi till Skájdde och den uppgraderade nationalparksentrén. Taxi till Gällivare...nattåget hem till Stockholm.

Utrustning
Vad krävs och vad har man med sig på en vandring av detta slag?

Då jag vandrat tidigare så är skillnaden mellan en vandring på exempelvis Kungsleden och att gå obanat i Muddus inte så stor. Den största skillnaden är att man mer behöver ha koll på var man är. Karta och kompass är alltså riktigt bra att ha med sig, som på Kungsleden alltså. Samt att kunna hantera dem såklart.

Det är roligare att gå obanat tycker jag. Stövlar var nödvändigt, liksom att orka gå i blöt myrmark. Så, att vara vandringstränad var nödvändigt för att kunna njuta.

Tält
Jag hade ett Arctic Alpine Design VELOCE-tält som jag skaffade 2017. Ett rymligt enmans-tält. De tremannatält som hängt med länge var ganska slut, så de åkte till tälthimlen.

Liggunderlag och sovsäck
Jag hade på till vandringen i Jämtlandsfjällen i somras skaffat ett uppblåsbart lätt liggunderlag. JR Gear Traverse Core. Det blev kallt mot marken, så till Muddusvandringen hade jag ett tunt liggunderlag av cellplast. Det var fortfarande kallt, men om det var min Haglöfs L.I.M. DOWN +1 sovsäck, för lite kläder eller för tunt cellplastliggunderlag under den uppblåsbara kan jag bara spekulera i. Sovsäcken väger mindre än 0.5 kg...galet lite. Har fungerat bra annars.

Kök och brännare
Jag har ett Biltema kokkärl 0,5/0,9 liter samt en MSR Pocket Rocket 2 gasbrännare, med en gasbehållare på 450 gram, vilket räckte. Kan tipsa om att koka upp maten, svepa in det i en bit liggunderlag, vänta 5-10 minuter, och låta värmen göra jobbet. Gas sparas, och maten tillagas. Vindskyddet var en ölburk jag klippt till, fick plats i köket med brännare, tändstål, fot/stöd till gasbehållaren.

Mat
Jag har torkad olika ingredienser tidigare och satt ihop maträtter. Nu var jag i tidsnöd, och torkade bara det jag torkat tidigare. Det blev inga spännande maträtter, men goda.
Jag torkade potatis, purjolök, morötter, palsternacka, broccoli, paprika, rödbetor, champinjoner om jag minns rätt.
Sedan köpte jag torkade soppor som jag delade på två, kompletterade med det jag torkat och fyllde på med Semper torrmjölk. En potatis- och purjolökssoppa kompletterade jag alltså med potatis, purjolök, torrmjölk, salt samt även rapsolja (hade en lite flaska med mig) och självklart salt som jag inte snålade med.
Så skönt att vara riktigt mätt på kvällarna.
Till lunch, och även middag kade jag också i röda linser och/eller snabbmakaroner. Till lunch blev det oftast typ varma koppen med komplettering,
En halloumi hade vi, samt en stor hårdost som vi sakta men säkert åt upp. Det var riktigt gott.
Det fungerade bra med ostarna i kylan...de var inte svettiga.

Stövlar
Jepp, Tretorn Sarek hade jag i Muddus. Fungerade bra. Samt foppatofflor, till dess jag trampade ned ena i dyn vid Arvidsson sjö...nä, så heter inte sjön, men det var vid hans stuga. Det blev inga vad, så stövlarna var på vid passeringar av vattendrag.

Regnkläder
Hade en jacka, Tuxer, som regn- och vandringsjacka. Regnbyxorna är gamla, från ITAB, heter T&P Packaway, finns att köpa nu också, men inte riktigt likadana som 2007.

Vandringsbyxor
Pinewood Carabou tror jag mina heter, kan bli shorts.

Förstärkningsplagg
Mössa och vantar...självklart. Sedan ett merinounderställ, ett microfleeceunderställ, ytterligare en riktigt tunn fleecetröja. Tror jag hade en tunn syntetunderställströja också.

Underkläder
T-Shirt, kalsonger, strumpor. 2-3 av varje är lagom tycker jag. Jag hade tunna merinostrumpor under sockorna i stövlarna. De sockorna var syntet, och jag luftade fötterna ofta, nästan vid varje paus längre än 10 min.

Vattenbehållare
Jag hade en 0,7 liters Nalgene hängandes på framsidan av ryggsäcken. Lätt att nå och lätt att fylla på i alla bäckarna och vattendragen som passerades. Sedan hade jag en enliters med stor öppning i ryggsäcken om jag skulle behövde vatten på sträckor utan vatten. Nu var det inga problem direkt. Sedan en vanlig 0,5 liters petflaska också...den använde jag ibland som komplement.

Tallrik och bestick
Jag åt direkt från kokkärlet, hade bara en sked. Ingen gaffel, ingen kniv annat än min feta lappkniv. Sedan diskade jag ur kokkärlet på enklaste sätt, antingen i vatten direkt med mossa, eller dra ur den med mossa. Diskmedel använde jag inte alls.

Hygien
Toapapper i plastpåse samt tändstickor för att elda upp toapappret (samt en slö kniv för att gräva ned nr 2 om det var så). En necessär med tandborste, tandkräm, en duschtvål, linsvätska, linsbehållare och extralinser.

Elektronik
Jag fotograferade med min mobil, en Huawei P20, laddade den med en 20 000 mAh powerbank från Kjell&Co, Linocell heter den, räckte hela vandringen. Tog 1700 bilder och filmade en hel del.

Slutsatser gällande packningen
Allt fungerade bra, kanske annat som förstärkningsplagg. Det var kallt på natten ibland.

Ändringar till nästa gång
Ska jag gå själv vill jag ha en Garmin InReach för nödanrop. Sedan en solcellsladdare om jag går när det är sol, såsom sommar och öppna ytor.
Annars inga ändringar.

Vi ska tillbaka till Muddus, men det dröjer något eller några år. Då ska vi hälsa på områdena med de äldsta träden.

Jag har inte länkat till prylarna, utan tänker att man får söka själv.

Tack för alla kommentarer på bloggen. Det har varit kul att få berätta om denna fina vandring.

//Thomas Lummi, 28 dec 2019

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.