Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

2021-09-27

Gåsenstugorna till Vålåstugorna...men inte då!

Jag har inte vandrat från Gåsenstugorna till Vålåstugorna tidigare, men inbillade mig att det skulle vara roligare att gå upp via Smällhögarna och ned till Vålåstugorna via dem, istället för att bara gå rakt fram via leden.

Ja, varför välja något "tråkigt" när man kan välja någonting "roligt"?

Var får man allt ifrån egentligen? Jag vet inte när jag kom på att jag skulle gå så. Det var ingen större ändring av ursprungsplanen i alla fall.

Sagt och gjort...efter frukost och packning av tält så började jag vandra mot Vålåstugorna.

Jag måste återigen säga någonting om vädret. Så här var det när jag vaknade. Kalasväder.

Vandringen österut var enkel, lite lätt uppåt från Gåsenstugorna. Det tog inte så lång tid att gå innan jag kunde se Smällhögarna och Härjångssjöarna. Lill-Stendalsfjället var det högsta fjället, såg det ut som.

Det var ett par km till raststugan Härjångsdalen som var vid Härjångssjöarna. Ganske enkel vandring.

Jag gick norr om stugan och hoppades att det skulle gå bra att gå mellan de olika småsjöarna utan att bli blöt.

Det gick bra och jag fick leta lite för att kunna ta långskuttet över vattendraget som rinner ned från sjön Lievkiesåajjantjåånne. Jag ville vara på östra sidan om vattendraget när jag var uppe.

När jag nästan var uppe var det dags för en paus. Jag gillar sådana här pauser och hade den varit lite längre hade kängorna åkt av.

Uppe på platån, på ca 1100 m höjd, så skulle jag bara knata på så att jag kom mot Gruvsmällen och sedan Vålåstugorna. Sjön som avvattnades ned till Härjångssjöarna var ganska stor, 900 m tvärsöver.

Det var så härlig väder, och jag var helt ensam här. Det var varmt, tyst och skönt.

Jag gick vidare och åt lunch, lite vindskyddat. Det var verkligen omväxlande sommarväder. Blåser det lite är det kyligt, och är det vindstilla och solsken kan det vara en bra bit över 20 grader ute.

Efter lunchen så fortsatte jag, och nu var det skönt väder igen.

Tröja på...ibland.

Man får ju passa på att pausa där det är lämpligt. Här var det platt och mjukt.

Hur långt var det kvar egentligen? Jag hade inte riktigt koll. Hade bara knatat på.

Jo, där ska jag gå nedåt. Lite till bara.

Det var längre att gå än jag trodde. Jag träffade på en annan vandrare och pratade lite med honom. Det visade sig att jag var mer norrut än jag trodde.

Tänk vad lätt det är att gå fel när allt är så enkelt och förhållandena är bra.

Efter den otrevliga överraskningen ville jag bara komma ner och slå upp tältet.

Tältplatsen blev nära den plats där lederna går ihop.

Middagen blev sen, men middag fick det bli.

Dagens lärdom: ha alltid koll på var du är, även om du vet "var" du är.

Nu skulle jag få 8 km extra att vandra...inte illa! Mer tid att njuta.

Gonatt!

2021-09-27 19:19   Karolina P
Tänk så det kan bli! Men det ser ut som om ”verkliga vägen” också var helt okej 😉

Svar 2021-09-27 19:28   Thomas Lummi
Ja, jo, men det trista var jnte att den var ok, utan att jag gick fel. Det händer inte igen, efter denna vandring.

2021-09-27 20:34   oldtimer
Fin berättelse.

Jag gissar att du kan ha fått idén att gå uppe på fjällen istf nere i dalen från ett par andra inlägg här på Utsidan. Jag har iaf lagt på minnet att gå den övre rutten istf den nedre om/när det valet blir aktuellt.

Svar 2021-09-28 05:48   Thomas Lummi
Tack.
Ja, så kan det vara. Det är mycket man läser och en del tar man till sig.

2021-09-30 14:42   OBD
Om du inte mött en vandrare som du pratat med hade ju den "verkliga vägen" varit en "rolig väg" ända tills du kommit ner till leden mellan Stensdalsstugorna och Vålåstugorna. :-)
Tack för att du delar med dig av både med- och motgångar.

Svar 2021-09-30 19:47   Thomas Lummi
Tack själv. Jag tyckte att jag gjorde det onödigt jobbigt för mig...

2021-10-01 18:16   Pwe
Väldigt fint område att strosa omkring i, både där du gick och där du planerade att gå :)... Har gjort liknande felnavigeringar några gånger och faktiskt hittat riktigt fina ställen tack vare dom. Så inte enbart av ondo..

Svar 2021-10-01 20:26   Thomas Lummi
Så kanske det kan vara, men det kändes inte alls bra då.

2021-10-01 18:16   Pwe

2024-03-03

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

2023-10-18

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2023-10-13

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.