Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

Gas - födelsedag - Nordkalottleden

Vi skulle på skattjakt! Eller gasjakt!

Det var ju inte med i planen att vi skulle börja med en hotellnatt innan vi ens hade börjat vandra. Men, shit happens, liksom.

Det bästa med morgonen var att det var hotellfrukost.

Nästa mål var Obs BYGG. De borde ha gas.

Vi gick dit och våra böner hade hörsammats. De hade gas, så det blev 2 st 450 g tuber per person. Skulle vi köpa gas så skulle det bli ordentligt. Varför tveka?

För den som undrar så skulle vi inte flyga hem.

Tillbaka till hotellet och checka ut. Sedan gick vi till bussterminalen för att ta bussen till Sulitjelma.

Det var kalasväder. Bra start på denna dag. Gas och fint väder.

Kul att titta ut på allt fint och vackert mellan Fauske och Sulitjelma.

Vi var inte ensamma om att kliva i Sulitjelma. Vi skulle nu till kyrkan för att börja vandringen. Halleluja!

Det såg ut att bli vandring uppåt ett tag.

Grusvägen slingrade sig uppåt och vi hade inte bråttom. Vi var mest nöjda med att vi hade hittat gas och att vi äntligen vandrade.

Ny-Sulitjelma...det var vårt första mål. Det var ganska intressant att titta bakåt, eller nedåt. Fjorden såg smal ut, och var säkert djup.

Till slut så planade det ut och vi hade bara en liten bit kvar till Ny-Sulitjelma.

Det var en bra förmiddag och här var det perfekt att luncha. Fram med maten.

Jag körde min torkade mat och Johan hade frystorkad mat. Han överraskade mig med en riktig öl, som han på något sätt hade köpt utan att jag hade märkt det. En Trooper satt ju väldigt bra, när det var min födelsedag!

Det var soligt och varmt, tröjorna åkte av och vi njöt av att vara på väg.

Efter lunchen och ölen vandrade vi vidare, men inte innan jag gått och tittat på en igenbommad entré till en trolig gruva. Det är egentligen inte konstigt att de haft någon typ av gruvverksamhet här. Det finns säkert olika typer av mineraler att bryta. Det såg ut så.

Vägen slingrade sig uppåt, och det var inte speciellt brant direkt efter Ny-Sulitjelma.

En blick bakåt visar hur slingrig vägen var.

Nu blev det vinter. Nä, det blev det inte, men vår första snökontakt.

Nu hade vi kommit upp en liten bit. Vi skulle avvika från vägen och fortsätta på Nordkalottleden.

Framför oss såg vi en del häftiga toppar, imponerade spetsiga. Det skulle bli kul att komma närmare allt nytt.

En liten bit högre upp kom vi till vad jag tror är ett litet vattenkraftverk.

Vi fortsatte uppåt. Det var ganska stenigt, men lätt att gå ändå.

Det finns allt möjligt att titta på medans man vandrar. Om någonting en bit bort verkar intressant så brukar jag gå och se närmare på det. I det här fallet så fanns det intressanta under mina fötter, nästan i alla fall. Stenar, berg.

Jag tror att man behöver uppleva och se stenarna i sitt sammanhang för att kunna uppskatta det man ser.

Det planade ut och vi hade nog avverkat 800 höjdmeter sedan vi började vandringen.

Vi knatade på och hade en lång seg backe. Vi skulle över krönet och hade en fundering på att tälta vid en sjö. Pauser hade vi när vi kände att det behövdes.

Berg som någon dragit krattan i. Det tror jag.

En liten bit till bara, över krönet.

På andra sidan krönet gick det nedåt och vi skulle slå upp tälten där det var plan mark. Det var målsättningen.

Tälten är uppslagna vid sjön som heter Bajep Sårjåsjávrásj . Nu var det middag, sedan bad.

Det var en bra dag. Först hittade vi gas, sedan fick vi en fin, men ansträngande vandring uppåt, och så avslutade vi med bad. Ja, ölen också...på min födelsedag. Den smakade bra.

En kaffe och en färdknäpp...det satt bra.

Denna första vandringsdag kunde inte ha börjat bättre. Det var skönt att lägga sig varm och ren.

Gonatt!

2021-11-24 23:28   OBD
Skönt att det ordnade sig med gas. Tänk att Obs BYGG har gas. Det undrar jag om de har i Sverige. Har i och för sig aldrig undersökt.
Gillar att du har med många bilder i din berättelse.
Förmodar att det var något svalt i vattnet.
Men du, färdknäpp intar man väl före en färd? Inte ska du väl ut fara under natten? :-)

Svar 2021-11-25 07:51   Thomas Lummi
Ja, gasfrågan blev lite väl spännande.
När det gäller bilder så blev det en del under vandringen. Jag tänker att många inte vet hur det ser ut när man startar från Sulitjelma. Bilderna kan hjälpa till att beskriva hur det ser ut i både Norge (och senare Sverige).
Angående färdknäpp...du har nog en poäng där. Jag skulle ta mig en rackare.

2021-11-26 05:35   Vonsan
Sisådärja, nu kom äntligen berättelsen om en av mina favoritetapper.
Den som väntar på något gott väntar ju inte för länge.
Här är min igenkänningsfaktor hög.
Grattis till gas och finväder.
Ser fram emot fortsättningen.
Vonsan

Svar 2021-11-26 11:41   Thomas Lummi
Tack. Ja, det var sjukt vackert väder, fantastisk utsikt och väldigt lättvandrat trots kuperad terräng och lite stenigt. Det var kul att kunna vandra från det här hållet.

Om det här var mäktigt är det ingenting mot vad som kommer...så jag förstår precis vad du menar med favoritetapp.

Nästa del kommer på fredag kväll, ikväll alltså.

Svar 2021-11-26 22:35   Thomas Lummi
Hade skrivit och lagt in bilder...kämpat i två timmar...utan att spara, när datorn låser sig. Man ska visst spara lite oftare när man skriver blogg...så det blir inget nytt blogginlägg idag.

Gonatt...

Svar 2021-11-29 18:19   Vonsan
Attans då!
Jag som pensionär har all tid i världen att vänta.
Man lär så länge man lever.
En rackare, kan det ev. hjälpa?
Eller bara på´t igen.

Svar 2021-11-29 20:45   Thomas Lummi
Ja, jag började om...borde bli klar ikväll.

2021-12-09 13:26   fowwe
Härligt att se så fina foton från detta område. Det är nästan 50 år sedan jag vandrade där och när jag läser din berättelse så märker jag att jag vill se det igen. Naturen med så mycket släta hällar är väldigt tilltalande och annorlunda än det blockiga i t ex Sarek.

Svar 2021-12-09 15:23   Thomas Lummi
Ja, det är fantastiskt vackert, och kul att se skillnaderna i allt medans man vandrar.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.