Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

24 juni - Ryggsäcksträning igång, check på det!

Som alltid när jag ska vandra så tränar jag. Det är lätt att tänka att "det är bara sätta på sig ryggsäcken och gå".

Men då lurar man sig. Det är nämligen tre saker som skiljer sig från vardagen om man tänker så, i alla fall för många.

Den första är att man kanske inte brukar gå så långt varje dag, som man planerar att göra på sin fjällvandring. Då kommer benen inte att tycka att det är så kul.

Den andra är att man bär en ryggsäck. Hur ofta gör man det egentligen? Kanske en Fjällräven Kånken, men hur tung är den jämfört med det man behöver för en fjällvandring?

Det tredje är det repetitiva. Att gå med ryggsäck varje dag. Tror att det är lätt att överanstränga någon del av kroppen om man inte är van att göra saker varje dag.

Nåja, nog om det.

Jag påbörjade min ryggsäcksträning idag i alla fall. Det blev min vanliga runda runt sjön Tyresö-Flaten.

Blir spännande att se vad som händer med medelpulsen när jag nu ska träna med ryggsäck och gå runt sjön ibland. Målet är inte att gå fort, utan snarare att det ska kännas bra att ha +20 kg i ryggsäcken. Nu kändes det väldigt bra, vilket förvånade mig lite.

Visst har jag tränat lite av varje, men två timmar med ryggsäck trodde jag skulle kännas mer.

Jag träffade på en snok också, som solade sig mitt på skogsvägen. Snabbt slingrade den sig undan när jag klampade fram. Hann knappt ta bild på den.

Jag känner mig nöjd efter dagens lilla provvandring, eller träning. Hade inte vandringskängorna på mig, utan gick i mina Salomon löparskor inköpta för fjällöpning. De funkade bra. Jag gick inte så länge heller egentligen, så det skulle inte bli skavanker på något sätt tänkte jag.

Förutom att träna på att gå har jag kommit igång med träning på Always Fitness 24, här i Tyresö. Perfekt med ett gym 5 min från där jag jobbar. Måndag, onsdag och fredag är det träning där.

Ska bli kul att se vad vågen visar i slutet av juli. Kroppskompositionen kommer att ha ändrats: mer muskler, mindre onödigt fett.

2018-06-24 18:51   eribur
Lite peppad blir man allt av ditt inlägg! Har aldrig sysslat med gå-träning utan förlitat mig på 5-12km jogg. Tycker dock att jag blev sliten av flera dagars 8-10h vandring oledat till hälften. Men så är det ju detta med tiden det tar att träna pass för mer seghet...

Svar 2018-06-24 19:46   Thomas Lummi
Se min tredje punkt, det repetitiva.
Springa 5 km om dagen går bra. Bära en tung ryggsäck är något helt annat.
Jag kommer att gå till/från jobbet varje dag, eller så ofta jag kan, med min ryggsäck med vatten. Daglig träning, små doser. Ibland längre. Har ju bara 20 min att gå till jobbet, men det blir ändå 40 min om dagen. Får bli längre ibland.
Jag funderar fortfarande på hur jag ska optimera träningen. Vill ju inte överanstränga mig. :-) Jag har en plan, nåja, en levande plan :-)

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.