Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

2018-07-28

28 juli Dagen innan resan

Äntligen dags för årets resa till fjällen. För ett antal år sedan bestämde jag att en vecka i fjällen om året är nödvändigt för att kunna leva. Det har funkat sådär. Förra året tog jag tag i det och bytte min gamla utrustning mot nyare prylar.

Nu ska kompisen och jag till Padjelanta och Sarek. Jag minns inte när jag var i Sarek senast, har inte kollat upp det, men det var över 20 år sedan (har bilder jag kan kolla upp iofs).

Resan börjar i Stockholm, vidare till Arlanda, flyg till Bodö, buss/taxi till Sulitelma.

Under veckan har jag ägnat mig åt att arbeta, men också att ta fram och planera vandringen. Jag har torkat mat, se nedan bilder.

Ovan bild är 1.6 kg köttfärs som jag torkat i vanlig ugn (2 tillfällen med ca 800 g vid varje tillfälle).

Sedan torkade jag lite grönt...

Köttfärs och grönt blandade jag i tre olika varianter: Med chilifrukt, med torkad svart trumpetsvamp (mums) och med torkad paprika. Paprikan torkade jag idag, dagen innan vi ska resa...living on the edge...nä, snarare att jag har en plan...typ.

När köttförs, grönsaker och kryddningen var fördelad (10 middagar) var det bara att packa det. Vis från förra årets vandring packade jag allt lite smartare. Först optimering av påsar, sedan förpackning i plastbyttor (glassförpackningar, som skyddar påsarna)

Ovan tio middagar har tre olika smaker. Sedan har jag salt, peppar och oregano med. Ska kanske ta med vitlök...kom jag på nu. Tror jag gör det.

Nog om det.

Den som är nyfiken på en preliminär packlista kan titta på https://lighterpack.com/r/catm2 och den kommer att justeras/kompletteras/ändras/revideras innan jag åker på söndag morgon.

Men i korta drag är planen att vandra från Sulitielma in i Padjelanta, sedan vidare in i Sarek. Antingen blir målet Ritsem eller Kebnats. Det är öppet, och det känns bra. Jag vill ha en upplevelse, snarare än ett mål.

En reseberättelse kommer senare.

2018-07-28 21:02   ripnils
Jag törs nästan lova att din önskan kommer att uppfyllas - go tur!

2018-07-29 18:42   sofiah
Glöm bara inte att även Norrbottens län har eldningsförbud och inte tillåter sprit eller gaskök. Lägg till en termos o packningen och värm vatten i stugor. Trevlig tur.

2018-07-30 11:07   nicko_
Enligt https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/krismeddelande-i-sidhuvudet/2018-07-16-eldningsforbud-i-hela-lanet.html så får stormkök användas om det används på ett säkert sätt.

2024-03-03

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

2023-10-18

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2023-10-13

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.