Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

2017-07-11

11 juli Provvandring

Någonting jag lärt mig med tiden är att förbereda mig, ibland väl och ibland lite mindre väl vilket man sedan fått äta upp. Nu ska jag till Jämtlandsfjällen och kom på att jag inte gått Jämtlandstriangeln i sin helhet någon gång. Det kommer jag inte göra nu heller, då det blir lite för kort denna gång.

Jag tänkte starta vid Storlien...vandra lite lagom lång om dagen och avsluta vid någon helt annan plats. Jag var inne på Storulvån, Vålådalen, Kläppen...

Jag tror att jag har bestämt mig för en tur. Idag packade jag ryggsäcken med 15 liter vatten, tältet och liggunderlaget och gick en sväng, för att känna efter hur allt kändes. Det blev även provvandring med byxorna, denna gång som shorts.

Kängorna kändes bra, men jag kommer att ha pelottsulorna i nästa gång jag ska provvandra hemmavid...dvs imorgon.

Shortsen kändes väldigt bra och luftiga. Nöjd!

Ryggsäcken satt som en smäck. Jag bar med höften och hade lagom med vikt på axlarna. Mycket nöjd med köpet!

Det blev 11 km...kändes väldigt bra. Ska bli minst 12 km i morgon.

Dagen trevligaste överraskning var alla blåbär som ropade: "Kom och ät upp oss!". Det blev lagom paus från vandringen.

Jag konstaterade att jag gick lite drygt 4 km/h, vilket stämmer med vad jag brukar gå i fjällen...3-4 km/h.

Förutom att gå/träna under veckan kommer jag att skaffa mat...bryr mig inte om att torka maten själv denna gång. Jo, kanske köttfärs...kanske...Å kanske något annat...kanske...

Jag har några, typ tillräckligt många PowerBar Energize Bar Bella Italia som jag tänkte ha på vandringen. Jag tyckte att den var ok, medans andra ansåg att den smakade ?!@!!, och alltså inte var ätbar. Visst är den ät(bar)...där fick jag till det :-)

That´s all folks!

2024-03-03

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

2023-10-18

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2023-10-13

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.