Friluftsaktiviteter och styrketräning

32 årig bergsbestigare som vill nå så högt som möjligt

Användarnamn: Thunder91

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Löpning, Resor

2019:
Juni

2016:
Mars, April

4 år senare

Det har nu gott 4 år sedan jag började med bergsbestigning. Mycket har hänt på de 4 åren. Jag har utvecklats som bergbesstigare. Jag har vandrat över glaciärer, klättrat Via Feratta i Alperna och varit på över 4000 m. Jag har provat på lite olika saker och känt att, fan det här funkar. Jag har inte varit iväg mer än 4 gånger men det har varit lärorika äventyr. Jag har dessutom tränat upp mig ordentligt fysiskt. Jag har lagt på mig ca 15 kg muskler och börjat med löpträning, något jag hatade innan. Våren 2018 hade jag väldigt bra kondition, bästa jag haft. Jag bestämde mig för att i år skulle jag solovandra till Everest base camp. Men då kom motgångarna. Först åkte jag på seninflammation då jag sprang för mycket på asfalt. Det blev uppehåll från löpträningen i 2 månader innan det läkt någorlunda. Under tiden fick jag nöja mig med att cykla. I slutet på augusti kom jag igång med löpträningen igen och efter drygt 2 veckor kändes löpkonditionen ganska bra igen och benen klarade sig hyfsat. Jag kände att det bara skulle ta några veckor till innan löpkonditionen skulle vara riktigt bra igen. Det var en lättnad och jag förstod att jag skulle få åka till Nepal i mitt livs form. Men då kom bakslag nummer 2, värre än det första. Nu åkte jag på en halsinfektion under en löprunda. Jag fortsatte dock att träna men det var dödsdömt. Infektionen vägrade ge med sig och ett löpuppehåll på 5 månader väntade. Det var ett stort misstag att inte vänta ut infektionen direkt och jag har nog lärt mig av det för priset jag fick betala var högt. Nepal sket sig men då kom jag på en annan grej jag kan göra i år som jag skulle nästa år egentligen. Jag är nu bara ett par veckor från att åka ner till Alperna och göra mina första soloklättringar. Syftet är att öva sin teknik på riktiga berg då de framtida planerna sträcker sig bra mycket högre än Everest base camp. Så nu väntar 3 alptoppar på 8 dagar. Jag lärde mig mycket under Via Ferratan 2017 och tänker utnyttja det. Jag kommer klättra på samma nivå som då eftersom jag kände att jag klarar det utan guide. Först bär det av till en region i Österrike som heter Stubai där det finns ett berg som heter Habicht vars topp sträcker sig 3200 m.ö.h. Det kommer vara tekniskt enklare än Via Ferratan jag gjorde för 2 år sedan men jag räknar det ändå som bra träning och det blir en bra uppvärmning. Efter Habicht bär det av till Hochfeiler beläget på 3500 m som ligger i närheten av Habicht. Berget erbjuder ett kortare inslag av Via Feratta och en exponerad toppkam. Sista berget är det svåraste. Tysklands högsta berg Zugspitze väntar med en höjd av 2900 m. Berget kan lätt bestigas via normalleden men jag tänker klättra up för nordväggen som har gjorts till Via Ferrata. Jag ser Zugspitze som det svåraste berget och jag är ödmjuk inför utmaningen. Chanserna känns goda att klara det på egen hand. Om det här lyckas så vore det en stor personlig framgång och ett stort steg i mina planer.