Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2016-04-21

Vårtecken

Ett starkt vårtecken är när man i slutet av april tar en cykeltur till Öby kulle, cirka 2 mil söder om Örebro. Där kan man nu i vackert väder se massor av ormar vakna till liv efter vintervilan. Mestadels snok...men har man tur även huggorm.

Positioneringen gäller Öby kulle

2016-04-22 10:31   ulindh
Ormar är fascinerande. Vacker brun färg på "huggisarna".

Svar 2016-04-23 10:03   thegedd
Visst är dom fina och intressanta att titta på...särskilt när de är aktiva och så många..på ett och samma ställe.

2016-04-23 14:54   Håkan Friberg
Du tycks verkligen ha prickat in rätt dag!

Svar 2016-04-24 11:56   thegedd
Jepp...blev en intressant och riktigt skön dag:-)

2016-04-28 20:36   lorentzdotter
Är det något jag är rädd för är det att träffa ormar i naturen. Däremot tycker jag dina bilder är helt berättigade och fantastiska.
Hoppas jag inte drömmer om den.
Ha fin helt på dig.
Gun-Inger

Svar 2016-04-29 10:44   thegedd
Men snoken är ju snäll och ofarlig;-) Skoj att du gillar bilderna, de är roliga att studera och samtidigt fotografera.

2016-04-28 22:35   Skogstoka
Oj, vad de ser ut att njuta i solen!
Jag gillar särskilt mycket den översta bilden. Du har verkligen lyckats fånga ett nyvaket och förvånat uttryck i det snokansiktet. :)

Svar 2016-04-29 10:54   thegedd
Ja...nu trivs de bra i solen efter vintervilan. Och med snoken på översta bilden hade jag tur...den låg stilla en bra stund - och jag hann då ta flera bilder.

2016-04-29 08:20   Grimmer
Rena och fina bilder på ormarna. Alltid lika skoj att hälsa på dem!

Svar 2016-04-29 10:59   thegedd
Visst är det intressant att se dem så aktiva i solen, även fast man har upplevt det ett par gånger nu. Skoj att du gillar bilderna:-)

2016-05-02 10:48   äventyrssugen
Jag hade tänkt att jag skulle besöka Öby kulle i år men det kom annat mellan. Hoppas det blir av nästa vår. Fina bilder.

Svar 2016-05-02 16:39   thegedd
Det är väl värt ett besök, men kom i bra väder och i tid. Var förbi där idag (2/5) - i strålande sol....såg inte en orm.

2019-07-06

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

2018-09-02

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

2017-07-20

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro