Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2016-02-28

Vandring i Kilsbergen

På bussen från Örebro till Klockhammar funderar jag på om det kommer vara mycket snö i bergen. Bra kängor har jag ju...men inga snöskor. Kliver av bussen vid 15:10 och börjar vandra mot Kilsbergsstugan, vädret är molnigt. En konstant stigning uppför ett par kilometer (på mindre väg) sedan är man där. En behaglig känsla sprider sig i kroppen - skönt att vara "ute" igen.

Ej så mycket snö men mycket mer än inne i stan, dock inget direkt pulsande. Knallar iväg till ett vindskydd och gör mig hemmastadd, packar upp, hugger ved.

Mörkret kommer smygandes - molnen skingrar sig och det blir klart väder. Kvällen blir mysig och fin...fullmåne och stjärnklart.

På morgonen går jag upp tidigt och bevittnar en fin soluppgång. Blir ståendes en stund och funderar...reflekterar lite över livets klurigheter.

Innan frukost besöker jag Kilsbergens högsta punkt, till platsen är det cirka 800 m.

Längs stigen till toppen

Kilsbergens högsta punkt (298 m)

Knallar tillbaka till vindskyddet och äter frukost. En frukost bestående av havregrynsgröt, solroskärnor, pumpafrön, hirsflingor, boveteflingor, chiafrön, kanel, banan och blåbär. Te med honung och två makrillsmackor. Börjar sedan packa ihop...samtidigt ser och hör jag längdskidåkare komma och vända vid stugan. Vädret är mulet när jag börjar vandra söderut på bergslagsleden - genast stöter jag på några intressanta och fina träskulpturer. Dessa är skulpterade av Gunnar Backlund (Född 1927 - Död 2015).

Leden sluttar nedåt och efter någon kilometer passeras Stora Dammsjön. Mindre djurspår korsar då och då stigen. Kommer ut på en mindre väg och tar där vänster. Fortsätter en liten bit och stannar sedan upp, viker av till höger in i skogen - detta för att göra ett besök i Trolldalen.

Tillbaka från Trolldalen och färden går vidare på leden. Vid 13:30 är jag framme vid Göljans välbesökta vindskydd. Sätter mig ner och pustar ut. Fryser lite om fötterna och förbannar mig själv att jag glömt lägga i de extra sulorna i kängorna. Packar upp - äter sedan lunch bestående av frystorkat, vilket smakar sisådär. Medan vedhuggning pågår skingrar sig molnen och solen tittar då och då fram. Det blir så småningom kvällning och brasan tänds.

Natten blir kallare än natten innan, tippar på 5-6 minus. Tidig morgon ligger jag och funderar på vilken väg jag ska ta till Ånnaboda. Kliver upp och hämtar vatten där Göljebäcken börjar. Tänder en liten eld och börjar göra i ordning frukost. Klockan är runt 8:30 och total stillhet råder - solen skiner och blå himmel. Äter och njuter.

Vindskyddet vid Göljan

Sjön Göljan

Vid 11:00 lämnar jag platsen och börjar knalla mot Ånnaboda. Efter ett par hundra meter viker jag av till vänster för att vandra längs Göljebäcken. Bilderna nedan är därifrån.

Fantasin flödar rejält under vandringen längs bäcken. Iskonst av högsta klass. Är grymt fascinerad av hur naturen naturligt kan forma sig.

Efter denna konstuppvisning fortsätter jag stigen ut till Mattsabacken - svänger höger och sedan upp till Ånnaboda. I Ånnaboda är det full aktivitet. Unga och gamla är ute i det vackra vädret, många i skidspåren och från pulkabacken hörs barnen. Blå himmel och solen värmer. Avslutar denna lilla vandring med lunch vid Ånnabodas utsiktsplats. Nöjd och belåten tar jag bussen hem 16:00.

Utsiktsplatsen vid Ånnaboda

2016-02-29 22:33   Morgan
Intressant läsning med fina bilder, gör att man längtar tillbaka .......

Svar 2016-03-01 17:06   thegedd
Tackar…vi får ta en tur ihop nästa gång du kommer upp;-)

2016-02-29 22:49   Skogstoka
Härligt att kunna få njuta av och i naturen i närområdet. Gillar sånt!
Roliga och fantasifulla isformationsbilder. Du visar verkligen att man kan uppleva stort i det lilla.

Svar 2016-03-01 17:07   thegedd
Tack för din fina kommentar…är oerhört glad att ha ett område som Kilsbergen in på knutarna.

2016-03-01 06:45   Håkan Friberg
Håller med Ulrika. Gott att läsa om friluftsliv i närområdet.

Svar 2016-03-01 17:08   thegedd
Tackar…skönt att man har Kilsbergen så nära inpå…

2016-03-01 11:46   Örnsätrarn
Min längtan ut förstärks när jag läser din berättelse och ser dina bilder. Nedräkningen har börjat. Det är nu bara 14 dagar kvar tills jag ska ut i Bergslagen några dagar igen.

Svar 2016-03-01 17:09   thegedd
Tack för din fina kommentar…hoppas du får en skön kommande tur i Bergslagen…

2016-03-04 13:02   Läraren
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser men också att du beskriver så noga kring busstider och annat praktiskt. Massor av härliga foton ökar förståelsen! Jag blev riktigt sugen på att åka dit nu ;)

Svar 2016-03-05 13:15   thegedd
Tack själv....det glädjer mig att läsa din kommentar:-)

2019-07-06

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

2018-09-02

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

2017-07-20

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro