Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2009-08-04

Syskonvandring i Kilsbergen !

Denna lilla/stora vandring handlar om när två syskonpar spontant bestämde sig för några dagars vandring i vackra Kilsbergen. En bekant körde upp oss till Bocksboda där vi började.

Jag, Morgan (utsidan medlem) och hans bror Mikael, min storasyster Ulrika

Eftersom vi startade sent på eftermiddagen (runt sex tiden) så blev den första etappen kort, några kilometer och vi kom fram till ett utav mina favoritställen, av alla ställen jag varit på, vindskyddet vid stora ryggsjön.

En liten bro strax innan vindskyddet, det gäller att hålla balansen - notera vart vi alla har vår vänsterhand.......

Efter bron och snart framme.....

Väl på plats slog vi upp tält, gjorde upp eld, njöt att vara ute i skog och mark igen. Och kvällen tillbringades naturligtvis framför lägerelden med vin/öl och god mat.

Vid elva-tolv tiden kröp vi in i våra tält för vila, mätta och vid våra sinnes fulla bruk. Dagen efter drog vi oss vidare emot utkiksplatsen "Rusakulan". På vägen dit uppmärksammade framförallt Mikael att det fanns en hel del kantareller strax intill stigen, mums till kvällen.

Utsikten från "Rusakulan" är inte häpnadsväckande (har sett finare vyer) men är ändå ett ställe, väl värt att besöka, om man är i närheten. Efter lite pekandes att "där är där, och där är där, eller nej, jo" - ja, ni förstår säkert vad jag menar ? Så anslöt vi oss till bergslagsleden och fortsatte söderut. Trots att solen ej tittade fram så var det ganska varmt, Morgan svettades och var den första som svalkade av sig när en bäck dök upp.

Efter ett par timmar var det dags för lunch, denna intogs vid Stora Dammsjön, några regndroppar kom ner men inget mer. Och där intog jag ryggläge för en stunds vila.

Samtliga var lite trötta då vi hade avverkat cirka åtta kilometer under dagen och våra magar var nu mätta. Lite motvilligt packade vi ihop för de sista kilometrarna. På bergslagsleden dyker det alltid upp något intressant eller att skogen isig ständigt bjuder på sin skönhet.

Framme vi sjön Göljan (ett annat favoritställe) så badade Morgan och jag, de andra tyckte det var för kallt. Kvällen flöt trevligt förbi och svampen tillsammans med stark korv, tunnbröd - smakade utsökt.

Jag var den sista att lägga mig denna kväll men först upp dagen efter, gjorde upp eld för att torka lite kläder. Frukost intogs och sedan vandrade vi Göljestigens fulla längd. Om denna stig (som jag aldrig tröttnar att gå längs) kan ni läsa om här -  http://www.utsidan.se/cldoc/12126.htm

Ännu en liten/stor vandring avslutad och det känns tryggt på någotvis att man alltid kan återvända till dessa berg.......

Nära men ändå så långt borta !

2009-08-04 20:46   Håkan Friberg
Hmm... Jag har lovat att ta med syrran och svågern på "något friluftsaktigt" om några veckor. Tack för tipset!

2009-08-04 21:05   Öhrnell
Vad mysigt det verkar. Och om man förstorar upp bilderna ser man ju ännu bättre vilken djup och frodig grönska det är i skogen.

2009-08-05 08:38   thegedd
"Håkan" Det är ju idealiskt att vandra där om man inte är van, nästan lite "lyxigt". Det finns ju allt i ens närhet, vindskydd, ved, yxa, såg, eldstad, vatten.

"Ulrika" Bra och roligt att det framkommer i bilderna, för det är verkligen en så "frodig grönska", vår motsvarighet till tropisk djungel.

2009-08-05 22:10   kamera
Härligt med vandringar hemmavid. Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten. En sådan vandring skapar gemenskap.

2009-08-07 12:26   brigas
Fint sätt att få umgås med sina närmaste på

2009-08-07 12:59   thegedd
"Björn" "britt" Visst är det så. Jag börjar mer och mer uppskatta sällskap när jag är ute. Tidigare har jag ju varit ute mycket på egen hand.

2019-07-06

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

2018-09-02

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

2017-07-20

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro