Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2011-03-25

Löpning....

Efter en noggrann frukost blev det idag buss Örebro - Ånnaboda (igen). Denna gång utan en fullpackad ryggsäck som bagage, som jag brukar. Utan det enda som var med var ett vätskebälte. Efter att  ha lyssnat klart på Ring P1 så började jag löpa, fint väder och lätt medvind. Följde stora vägen till Latorp, sedan banvallen hem. På en åker längs vallen kacklade ett hundratal sångsvanar, våren är här.

Sträckan blev cirka 20 km/två timmar, en riktig skön löpning i lugnt tempo. Nästa gång tar jag bussen åt något annat väderstreck och löper hem....

2011-03-25 18:37   äventyrssugen
Efter en vinter när man har halkat runt på snö och is kan det verkligen börja suga i benen när det torkar upp på asfalten. En nytändning att ta vara på.
Själv får jag ta det lite lugnt eftersom jag är "konstig" i ena foten. Försöker intala mig att det INTE har att göra med framfotalöpningen eftersom mina beställda Fivefingers just har kommit och ligger och väntar på att få provas.
Det låter kul att ta bussen bort och springa hem. Då får man lite nya möjligheter.
Funkar dock inte så bra här. Vi har bara buss åt ett håll:-(
Två mil på en vanlig löprunda impar+++

Svar 2011-03-26 09:33   thegedd
Visst är det behagligare att löpa nu, gillar dock att springa på olika underlag. Och du "måste" göra en recension när du testat Fivefingers, vore intressant.
"Då får man lite nya möjligheter." Absolut, inför varje löp försöker jag ändra rutt, blir lätt uttråkad.
Alltsedan jag ändrat kosten har uthållighet och ork blivit bättre och bättre (kilona rasat), är ärligt talat "själv förvånad". Utesluter mjölk, bröd, pålägg, ris, pasta, potatis, godis, chips. Istället blir det mycket kyckling, fisk, kött, grönsaker, frukt, ägg etc....

2011-03-26 15:57   äventyrssugen
Det var en hård kost. Bröd skulle jag aldrig klara mig utan någon längre tid. Smör på slutade jag dock med för fem år sen och saknar inte alls. Kör ofta med ett hemmamixat pålägg av div. nötter och sesampasta.

Glöm inte att ta ett och annat pass för bålstabiliteten. Några sittups och lite annat är aldrig fel när man löptränar.

Svar 2011-03-26 19:31   thegedd
Det är "rätt kost" för oss människor. Sedan är jag inte fanatisk (följer nitiskt) vad gäller detta, men inte långt ifrån. Mycket tack vare positiva resultat....

2019-07-06

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

2018-09-02

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

2017-07-20

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro