Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2010-09-09

Höstvandring....

Kom precis hem efter ett par dagar i Kilsbergen, underbart väder och perfekt temperatur.

2010-08-18

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 6-8.

Väderleken denna morgon var lika lugn och vacker som kvällen innan. Här skulle det säkert passat bra med en vilodag (eller två), att bara slappa och finnas till. Och det finns ju möjligheter till en del dagsutflykter.

2010-08-14

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 5.

Det var inte särskilt roligt att titta ut ur tältet denna morgon, dimma och regn omvartannat. Ingen hade någon speciell lust att göra sig iordning. Efter diskussion kom vi överens om att avvakta bättre väder. Så morgon och förmiddag tillbringades mestadels i tälten (emot min egentliga vilja). Då och då klev jag ut för att kolla läget. Och vid tolvtiden började det hända något. Molnen skingrades mer och ibland bröt solen igenom, vissa stunder kunde man blicka ner nordöst mot Gássaláhko med dess sjöar.

2010-08-13

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 4.

I vanlig ordning var jag den förste ur tältet, knallade till de andra för att rapportera väderläget. Denna morgon var molnigt och regn hängde i luften - när det skulle komma var bara en tidsfråga. Tjock dimma välde fram från Guhkesvágges sydöstligare delar och fortsatte nordväst - medan det skingrades i ett vackert sceneri.

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 1-3.

Vid sjutiden på kvällen lördagen den 24/7 kom vi äntligen fram till Suorva, vädret var kanon. Efter två dagar sittandes och cirka 130 mil så kändes det riktigt bra att stiga ur bilen. Ur klev jag, min syster, syrrans man och hans bror. Första gången i Sarek för de andra, dock med mycket bra friluftsvana. För mig skulle det bli fjärde gången i området. Och när jag nu sitter och skriver detta (med Sarek-kartan på väggen ovanför mig) längtar jag redan tillbaka.