Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2014-07-17

Toppturer i Jotunheim

Det blev några riktigt intensiva dagar i vårt grannland. Ännu en gång lockade några toppar...toppar över 2000 m. För det mesta sken solen och jag fick verkligen ut det jag ville få ut av turen.

Färdväg: Jag valde att hålla mig till ett mindre område denna gång, sträckan blev kort...25-30 km. Började med båt från Gjendesheim - Gjendebu. Vandrade därifrån upp till Svartdalen och fortsatte in i dalen. Vek sedan av vid svarta bandet - upp och vidare in i Leirungsdalen. Och slutade där jag började...vid Gjendesheim. Längs denna rutt ligger några hyfsat lättillgängliga toppar. Efter lite research så bestämde jag mig för fyra stycken.

2014-04-15

Orm och kryp vaknar till liv !

Idag blev det en riktigt skön cykeltur i strålande väder från Örebro till naturreservatet Kvismaren. Ett välkänt och rikt fågeleldorado som ligger cirka 2 mil söder om Örebro. På en landtunga mellan Rysjön (västra) och Fågelsjön (östra) av Kvismaren ligger naturreservatet Öby kulle. Ett välkänt och rikt ormeldorado.

2014-03-11

Våren närmar sig...

Det blev en kort och odramatisk vandring helgen som var - Ånnaboda till Gårdsjölägret. Skönt att komma ut efter en lång tids hosta/förkylning, har ej haft lust eller "vågat" mig ut. Skönt att koppla bort alla stadsljud och mediebrus som i längden gör mig trött och stressad. Och istället koppla av med naturens alla ljud..fågelsång..vinden..en porlande bäck..

2013-09-11

The 25,000 Mile Love Story

För åtta år sedan befann jag mig i de södra delarna av Frankrike. I staden Bayonne, på ett billigt hotell - träffade jag ett lite udda par. Skrev kort om detta i ett inlägg - http://www.utsidan.se/blogs/thegedd/pa-cykel-over-pyreneerna-och-ett_13574.htm

Jag har nu läst böcker om deras äventyr. Och nyligen hade också filmen premiär "The 25,000 Mile Love Story". Den har jag ännu ej sett, men vet att den fått många utmärkelser. Böckerna var bra men tycker de var för korta. Man vill veta mer.

2013-07-07

Jotunheim, Surtningssua (2368m) Besshoe (2258m) Midtre (2251m..vände innan toppen)

Den gångna veckan tillbringades i vårt grannland Norge. Sist jag besökte parken var 2007 och längtan tillbaka har alltid funnits där. Och kommer i framtiden återkomma. Denna tur var jag ej ute efter någon direkt vandring, annat lockade. Ett basläger etablerades vid Memurudalen, någon kilometer från fjällstugan.