Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2010-12-14

Lucia i kilsbergen

Alltsedan den senaste turen har jag funderat på vart nästa skall gå, kartor har studerats och olika platser har blivit tänkta mål. Men efter ett tag kom jag fram till att område och plats egentligen inte spelar stor roll idagsläget. Utan det är just att "vara ute vintertid" som är målet, att försöka bli van och vän med snö och kyla. Nu har jag testat att sova i ett färdigbyggt vindskydd, och det är dags att ta nästa steg, bygga ett eget vindskydd eller tälta....

Det knarrade gott under kängorna när jag klev av bussen måndag förmiddag vid tiotiden, ännu en gång stod jag utanför Ånnaboda friluftsanläggning med en fullpackad ryggsäck. Vädret var i det närmsta helt perfekt, strålande solsken och 5-10 minusgrader. Jag såg till att remmarna på ryggsäcken var ordentligt åtdragna och krängde sedan på mig säcken, mitt inre kompass pekade norrut längs bergslagsleden.

2010-12-01

Del 2 / Vinter i kilsbergen....

Det gick lätt att pulsa fram till vindskyddet, ingen hade varit där på ett tag vilket syntes tydligt.

Del 1 / Vinter i kilsbergen....

Väderleksrapporten lovade kyla ett par dagar framöver, snö hade kommit, perfekt....tänkte jag och mös. Äntligen kunde jag testa att vara ute i lite lägre temperaturer. Som vanligt buss Örebro - Ånnaboda, satt och funderade om jag skulle ha köpt de där snöskorna, kanske var det för mycket snö i skogen ?

Klev av i klart väder och en temperatur på cirka -12, stötte genast på en vaktmästare av något slag, frågade efter snödjup längs bergslagsleden norrut. Inga problem....svarar han, vi har kört skoter en bit som du kan vandra på, resten får du pulsa. En lätt vandring fram till Mattsabacken, där blev jag tveksam, fortsätta på leden eller ta stigen längs Göljeån. Bestämde mig för stigen, följde den plogade vägen neråt, vek av in i skogen och pulsade fram till en startpunkt.