Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2008-08-28

Toppdagen !

Klockan sju vaknade jag efter en bra sömn, öppnade tältet i förhoppning om bra väder. Helt vindstilla och inte ett moln på himlen. Tvekade inte en sekund vart jag skulle denna dag. Mitt inre kompass styrde mot Kebnekaisemassivet. Hade det varit molnigt (som dagen innan) hade jag varit på väg åt andra hållet.

2008-08-27

Trepassleden !

Av någon outgrundlig anledning hade jag under natten haft en ganska orolig sömn - kanske för att jag sov i en stuga  - skulle ha slagit upp tältet istället - vad vet jag ?

När jag öppnade dörren på Unna Räita-stugan och blickade upp mot det första passet så var dimman tät - snöbyar drog in från väst.

2008-08-26

Vistasstugorna - Nallo - Unna Räita !

En vandrare som sakta tog sig upp för slänten vid sjöns västra ände var det första jag såg när jag klev ur tältet denna morgon. Mannen hade dagen innan - på kvällen vid åtta tiden - kommit till mitt tält. Han "mumlade" då om att kvinnorna säkert skulle klara sig över passet - även fast vädret var det sämsta tänkbara. Någon timme efter detta möte - hör jag på håll ett gäng finska människor föra en livlig diskussion.

Efter oväder kommer alltid solen fram och detta stämde även denna gång. Jag hade tältat i slutet av sjön Vássaloamijávri på dess västra sida. Packade ihop och lämnade ett mycket vackert område. Fortsatte västerut och det dröjde ej lång stund - innan jag var uppe på krönet och kunde blicka ner i Visttasvággi med b.l.a bergen Räitatjåkka och Nallo i bakgrunden.

2008-08-25

Mårmapasset !

Öppnade ögonen och inget regnsmatter eller vindpustar mot tältduken. Klev ut och kunde konstatera att vädret var helt ok - ingen strålande sol men ändå uppehåll. Genomförde morgon rutinerna och krängde på mig ryggsäcken - mot Mårmastugan. Efter en kort bit i björkskog kom jag till ett öppnare obeskogat område - gruskullar/terraser med inslag av grönt. Jag rundade dessa - följde sedan den lättvandrade stigen norrut  längs jåkken Vierrojohkas västra kant.

Tio dagar i fjällen !

Efter en lång tågresa så var jag till slut framme - av klev jag på Abisko Östra Station. Andades in den något annorlunda atmosfären - äntligen här igen. Klockan hade blivit runt tolv på förmiddagen så det kurrade i magen. Satte mig på en bänksoffa vid stationen och tillagade lite käk. Blickade upp mot Lapporten som var helt osynlig, molnen låg lågt och regn hängde i luften. Frågade några förbipasserande var porten låg och fick klart för mig i vilken riktning. Packade ihop och kom iväg - passerade järnvägsspåret - hittade lätt sedan en skylt och stig.

Tung dimma intog mitt synfält, regn avlöstes med uppehåll. Enkel vandring i svag lutning uppför genom mossrik björkskog inledde färden. Efter en stund var jag tvungen att titta på kartan - blev lite osäker på riktning. Kom till en stor bergklack och förstod att det var den gamla samiska offerplatsen Paddustievva. Fortsatte och efter någon timme var jag uppe vid den första sjön mellan porttopparna. Vandrade vidare och fick syn på ett uppslaget tält vid slutet av sjön, kort efter stötte jag på två andra vandrare som var på väg ner till Abisko. Klockan hade nu slagit för att hitta tältplats för natten. Letade en kort stund och fann en plats bredvid bäcken som rinner mellan de två sjöarna - dimman lättade och man kunde nu se porttopparna.