Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2016-12-09

Dagstur Klockhammar - Ånnaboda

Blicken letar sig österut - ut från bussfönstret och mina ögon ser en fantastisk himmel - en himmel full av färger, klockan är tio över åtta och solen håller på att gå upp. Bland molnen där borta färgar solen himlen gul och röd...blandas och skiftar till orange och rosa...som en vacker tavla i rörelse. Ett tiotal rådjur strövar lugnt ute på åkern, landskapet ligger tyst och stilla.

Vid tjugo över åtta kliver jag av bussen i Klockhammar. I en trädgård på andra sidan vägen leker två stora hundar, fågelkvitter hörs. Det är en stämningsfull morgon. Jag hivar upp ryggsäcken och börjar vandra nordväst - till en början asfalt - sedan grusväg. Efter ett hundratal meter av uppförslut viker jag av rakt västerut - in på en mindre skogsväg.

2016-10-19

Postleden

Under min förra tur på cykel besökte jag Hällefors turistinformation och frågade då lite om min pågående färd - samtidigt tog jag också ledkartor för Postleden. Alltsedan dess har jag planerat och längtat efter att få vandra leden. Den sträcker sig mellan Hällefors - Kopparberg och är cirka 56 km. När tid fanns och väderleksrapporten visade strålande väder (flera dagar framåt) var det bara att packa och ge sig av.

Efter cirka en timmes bussfärd från Örebro kliver jag av bussen vid Hällefors järnvägsstation, klockan är halv två på eftermiddagen - sol och klarblå himmel med inslag av blåst.

2016-09-15

Äventyr i bergslagsbygd

Det har ännu blivit en liten tur på två hjul i hemmatrakter. Denna färd blev snarlik de andra två jag gjorde förra året vid denna tid, naturligtvis blev vägvalet annorlunda denna gång. Det är givetvis omöjligt att ej ibland hamna på samma väg som man varit på tidigare. Jag har som vanligt försökt undvika de större vägarna för att istället ta mig fram på de små, de mindre vägarna är intressantare och bjuder på fler överraskningar.

Med start i Örebro vid tolvtiden tog jag mig först till Närkes Kil för att där vika av mot Klockhammar. Vädret var strålande och det kändes riktigt skönt att vara "på väg" igen. Vid Klockhammar börjar det gå uppför och efter ett par kilometer kom jag fram till Blankhult.

2016-08-26

Arjeplog

Är nyligen hemkommen efter ett lite längre besök hos min syster i Arjeplog. Under vistelsen gav jag mig givetvis ut på små turer. I dess närhet finns mycket att besöka och upptäcka. Mestadels tog vi bilen för att ta oss till någon plats - eller vandra upp på någon topp. Det emellanåt varma och fina vädret gjorde att vi två dagar kunde ligga vid stranden och lata oss. Några gånger vandrade eller cyklade jag iväg solo på små äventyr. När det var alltför dåligt väder stannade jag hemma - och tittade då på OS.

2016-04-21

Vårtecken

Ett starkt vårtecken är när man i slutet av april tar en cykeltur till Öby kulle, cirka 2 mil söder om Örebro. Där kan man nu i vackert väder se massor av ormar vakna till liv efter vintervilan. Mestadels snok...men har man tur även huggorm.