Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2013-03-04

Himlens skiftningar

Efter ett hundratal meter av pulsande i djupsnö är jag framme, något andfådd men nöjd. Kränger av ryggsäck och pustar ut, sätter mig. Befinner mig vid Lövnäsbergets högsta punkt, en utsiktsplats längs bergslagsleden. Vyerna ner över närkeslätten är väl inte fantastiska....men inte fy skam heller. Klockan har blivit runt fyra på eftermiddagen, vindpustar kommer då och då från norr.  Reser mig efter stund och funderar på vart jag ska slå läger. En bädd för natten hittas på östsidan nedanför en klippa - under ett par tallar. Läsida för vind och fri sikt över slätten.

2013-02-02

Tilltalade tystnader....

Sitter och äter lunch vid ett vindskydd jag besökt många, många gånger. Funderar på vad det är som gör att jag ej tröttnar på att komma hit. Med all säkerhet är det omgivningen. Här kan tankar och känslor komma nära....eller sväva iväg....långt, långt bort. Ett eko härifrån till evigheten....en obruten kedja. Blickar ut över sjön Göljan och glömmer för en stund. Låter nuet strömma genom mina sinnen likt vatten i en porlande bäck, bilder kommer och går, i olika former och färger. Drömmer mig bort till fjällvärlden för en stund.

2012-12-22

Mycket snö och nära ögat....

Långsamt pulsar jag fram och plötsligt bryter ett rejält brak tystnaden....stannar upp och uppmärksamheten riktas mot ljudet. Ett snömoln tar form ett tiotalmeter framför mig....DUNS....sedan tyst....snön lägger sig.

Lite förvånad står jag kvar.

2012-10-09

Höstminnen från Silverleden

Det blev tre nätter/fyra dagar längs denna smått kuperade led, som är cirka 65 km. Storslagna vyer och känsla av vildmark är ständiga inslag, fantastiska färger så här års. Då och då passerar man gårdar och byar, vilket alls icke blir/är störande. Välutrustade vindskydd. En detaljerad karta finns att köpa men använde denna från nätet, som funkade ok.

2012-07-22

Vandring Granvik - Ånnaboda (8 dag/14 mil)

Det började med Skövdebuss från Örebro ner till Granvik, som ligger cirka 1 mil söder om Stenkällegården - Tiveden. När jag klev av var klockan runt åtta på kvällen, vädret lugnt och behagligt. Efter besök på Café Solbacken och ett samtal med en kvinna, trodde jag mig veta var stigen/leden börjar norrut. Trots denna information lyckades jag vandra "fel", hamnade på en häststig. Efter någon kilometer mötte jag en annan kvinna och ett barn, frågade henne "var jag var". "Irrade" runt lite men hittade så småningom till Djäknasjön, cirka 5 km från Granvik. Slog upp tältet på en liten udde på dess norra sida. Några snälla regndroppar föll under kvällen, lekande fåglar sågs och hördes ute på sjön. Läste en stund för att sedan falla i sömn.