Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro

Längs Pershyttevägen

Grythyttan vid Vid Sör-Älgen

Strax innan Älvsjöhyttan

Oj då...ett hinder...på småvägar nedanför Sandsjökulle

Strax efter Stjärnfors

Grusvägen mellan Stjärnfors och Guldsmedshyttan såg jag några intressanta vägstenar - och en målad inskription i sten.

Vet ej vad detta betyder ?

Om denna sten hittade jag på nätet denna text " Sten med inskriptionen NID, AAS, EES, AS, OIS samt årtalet 1779. Osäker betydelse, men det kan vara en vägdelningsten och förkortningarna skulle då vara namnet på de personer som skötte sin del av vägen mellan Guldsmedshyttan och Stjärnfors"

Bland de bättre bevarade vägmärken jag sett

Färdväg 2 (310 km): Örebro - Garphyttan - Villingsberg - Karlskoga - Grythyttan (övernattning) - Hällefors - små grusvägar till Älvsjön (övernattning) - Fredriksberg - Ulriksberg - Nittkvarn - Kaljoxadalen (övernattning) - Bredsjö - Hjulsjö - Nora - Örebro.

Grythyttan vid Sör-Älgen...jag och massor av tyskar som paddlade kanot

Kvällning vid Sör-Älgen

Lupiner Lupiner Lupiner

Cirka 10 km norr om Nittkvarn

Vid Bredsjö

Ännu ett fint bevarat vägmärke

Fåsjön i närheten av Nora

Det har nu blivit sju små (3-4 dagar/2-300 km per färd) cykelturer i mitt närområde och jag planerar och längtar efter fler.

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Två små turer på två hjul

Efter en utdragen vinter med ett par väderbakslag så kom då till slut grönskan och värmen, och med den lusten att ge sig av på cykel. Det har blivit två mindre turer den senaste tiden. Och givetvis undvek jag de större vägarna så mycket som möjligt. Att ta sig fram på mindre vägar är roligare och så mycket intressantare, skönt att slippa nästan all trafik.

Jag höll utkik och hoppades få se några djur efter vägen, men det mesta jag såg var döda ormar. Vid tre tillfällen fick jag i alla fall se räv, vilket var skoj. En hel del småfåglar och några rovfåglar, fjärilar och insekter i massor.