Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2010-04-27

Håll hjärnan ung....

Nyligen läste jag en bok med just denna titel, "Håll hjärnan ung". Och en utav övningarna var just att "campa", som tydligen ska vara "bra motion" för vår hjärna. Citerar ur boken.

" Det finns förmodlingen inget direktare sätt att uppleva det oväntade än när man campar. Du är inte bara ansvarig för att resa tältet utan du måste orientera dig på stigar och vägar med hjälp av kompass, laga mat och anpassa dig till förändringar i vädret. "

På bussen från Örebro till Ånnaboda funderade jag på vägval inför denna tvådagarsvandring, norrut (som vanligt) eller söderut ? Samtidigt var jag nyfiken på hur min nyinköpta ryggsäck skulle vara. Med tanke på priset (349 kr, 65 L) var mina förhoppningar inte så stora. Men livet som långfärdscyklist har lärt mig att dyra märkesprylar inte alltid är bättre än de billiga varianterna. Någon kilometer innan slutdestination bestämde jag för söderut. Ett gäng på fem personer med lätt packning klev av samtidigt. Solen sken och mina öron fylldes med vacker fågelsång.

Följde Bergslagsleden via Falkasjön (fin utsikt) - Björktjärn (första pausen för lite meditation) - Suttarboda (där en fotbollsmatch pågick). In en liten bit i Garphyttans nationalpark där jag letade upp en plats för lunch, bredvid en bäck med ett sådant där ljud, som bara sådana bäckar kan framkalla - oerhört rogivande.

Sedan en ganska tråkig vandring på grusväg ett par kilometer, innan leden viker av in i skogen. Då fortsätter leden över mycket mossmark med spänger (som tur är). Tyvärr blev denna sträcka inte så njutfull, angränsande till leden ligger ett skjutfält. Och denna dag verkade de ha någon slags "skjutorgie", fruktansvärt irriterande.

Så småningom kom jag fram till tjärnarna Lilla och Stora Tväggelåten, som ligger vackert belägna i en tallmosse, ett par kilometer innan Leken. Där mötte jag gänget som klev av bussen samtidigt i Ånnaboda. De var ute på en dagstur och skulle ta bussen från Leken - Örebro. Vindskydd finns på plats men föredrog att slå upp tältet, vädret var strålande till läggdags....

Molnen var frånvarande även på morgonen. Vandrade i stort sett samma väg tillbaka med sikte på Ånnaboda, undantag för lite oledat i början. Framåt eftermiddagen kom jag fram till Falkasjön där ett vindskydd fick bli resten av dagen och nattens vistelse. Slappade, läste, lagade mat, filosoferade, lyssnade på skogen....

Ryggsäcken får (hittills) betyget G....

2010-04-27 17:11   Håkan Friberg
Man behöver sådana där små turer ibland. Det är som att släppa ut lite luft ur ett överpumpat cykeldäck: Man sjunker ihop lite grand och får bättre grepp.

2010-04-28 10:01   seobserver
Det verkar rätt och inte dåligt med ett G.......

2010-04-28 10:53   Thomas Traneving
Trakterna kring Ånnaboda är vackra. Du såg ut att haft en härlig tur.....och håller med....märkesgrejer är inte alltid bäst......

2019-07-06

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

2018-09-02

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

2017-07-20

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro