Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Arjeplog

Är nyligen hemkommen efter ett lite längre besök hos min syster i Arjeplog. Under vistelsen gav jag mig givetvis ut på små turer. I dess närhet finns mycket att besöka och upptäcka. Mestadels tog vi bilen för att ta oss till någon plats - eller vandra upp på någon topp. Det emellanåt varma och fina vädret gjorde att vi två dagar kunde ligga vid stranden och lata oss. Några gånger vandrade eller cyklade jag iväg solo på små äventyr. När det var alltför dåligt väder stannade jag hemma - och tittade då på OS.

Toppstugan på Veälbmábuovdda (710 m), yngsta deltagaren i gruppen var 3 år, knallade upp utan hjälp - cirka 3 mil söder om Arjeplog

Vyer från toppen av Akkelis (784 m), 3-4 mil nordväst om Arjeplog

Sol och bad vid stranden, strax utanför Arjeplog

Gibnotjåkkå (717 m), cirka 3 mil söder om Kvikkjokk

Toppen på Nuortaboda (815 m), eftermiddag molnigt och kyliga vindar - cirka 4 mil norr om Arjeplog

Vyer på väg uppför Galtis (800 m), strax utanför Arjeplog

Adolfström - Jäckvick

Inte alls långt ifrån Arjeplog passerar Kungsleden och jag bestämde mig för att vandra en liten sträcka. Jag fick Skjuts med bil (går ej någon buss) till Adolfström. Därifrån började jag vandra norrut. Vädret var mulet och lite regn föll. Det var eftermiddag och efter bara ett hundratal meter dök det upp en skylt - som pekade vänster. På den stod det Lomtjärn 400 m. En stig ledde till en vacker sjö och ett vindskydd.

Vid Lomtjärn

Skymning vid Lomtjärn

På morgonen var det molnigt men inget regn föll. Jag tog det lugnt och kom iväg runt elvatiden. Jag följde Kungsleden i gammal tallskog norrut på en lite bredare skogsväg. Efter ett par kilometer på skogsväg viker man av höger in på en stig. Och därifrån dominerar sedan björkskogen totalt.

Efter cirka 6-7 km kommer man fram till sjön Lutaure (629 m), en bro passeras och man står då på gränsen till Pieljekaise nationalpark - https://www.sverigesnationalparker.se/park/pieljekaise-nationalpark/

En informationstavlan står uppställd direkt efter bron, jag läste lite och funderade på vart jag skulle slå läger. På kartan såg jag ett ställe som såg bra ut. Färden gick vidare i björkskogen, en del mindre myrar och små bäckar passerades. Klockan närmade sig tvåtiden och magen kurrade lite. Direkt efter en liten bro började jag leta efter tältplats, hittade en ganska snabbt. Reste tältet och intog lunch. Vilade och väntade till sen eftermiddag - vandrade då upp på höjden Báktek.

Från höjden Báktek (788 m) med vyer över Pieljekaise nationalpark

Kvällning vid andra nattens tältplats

Vaknade till total stillhet och klarblå himmel, inte ett moln i sikte. Strövade runt lite och filosoferade. Åt frukost och packade sedan ihop. Vandrade iväg och efter cirka 2 km kom jag fram till Pieljekaisestugan. Där träffade jag på fyra andra vandrare, samtliga på väg till Hemavan.

Pieljekaisestugan (710 m)

De fyra vandrarna fortsatte mot Adolfström medan jag satt kvar en stund i solen. Vädret var fortfarande strålande. Efter ett tag fortsatte även jag. Vandrade i svag lutning uppför tills jag kom upp på kalfjället. Såg att där fanns massor av blåbär, stannade en stund för att plocka lite. Vek sedan av österut och tog sikte på högsta punkten. Vandrade förbi kärr och små sjöar. Hittade så småningom två stora stenar vid en liten vattensamling, några hundra meter från toppen. Lämnade ryggsäcken där och begav mig av.

På väg upp...

På väg upp med vyer mot väst

På toppen av Pieljekaise (1138 m)

Från toppen med vyer mot öst

Utsikten från toppen var fantastisk. Klarblå himmel och inte ett moln var man än blickade - ingenting bröt av horisontlinjerna. Man kunde se snötäckta fjäll långt långt bort. Jag gick runt och försökte suga in allt, omfamna omgivning imaginärt. Tankarna och fantasierna flödade fritt och obehindrat. Jag njöt till fullo.

Efter ett tag var det dags för nedfärd. Vandrade sakta ner till ryggsäcken - fortsatte sedan så att jag anslöt till Kungsleden. Klockan var då runt tre på eftermiddagen. Vandrade vidare norrut en kort bit på kalfjället. Hittade en bra tältplats strax innan björkskogen börjar, ett hundratal meter från en raststuga.

Skymning vid tredje nattens tältplats, toppen på Pieljekaise syns snett upp till höger från tältet

Solnedgång sista kvällen

Vaknade upp till en lika fin dag som dagen innan. Tog det lugnt och intog frukost med nyplockade blåbär. Packade sedan ihop och vandrade ner genom fin björkskog till Jäckvick. Där blev jag hämtad med bil (går ej någon buss).

Givetvis kommer jag besöka Arjeplog och dess omgivning fler gånger....jag längtar redan tillbaka.

Positioneringen gäller Pieljekaise nationalpark

2016-08-26 21:14   ulindh
Vilka vackra vyer, och det kan vara skönt att kunna välja att gå på tur när vädret är som bäst.

Svar 2016-08-27 11:04   thegedd
Vyerna var/är fantastiska ! Och visst...denna gång var "lyxen" att jag kunde välja:-)

2016-08-27 08:46   Håkan Friberg
Den som ändå hade en syrra i Arjeplog...
Jag har bara varit i dessa fjälltrakter en gång - en misslyckad fiskeresa. Men naturen var fängslande. Det står nog inte på...

...förresten har jag en syrra på Västkusten. Det är inte så illa det heller. :-)

Svar 2016-08-27 11:16   thegedd
Fisket dominerar...inte så konstigt med 8727 sjöar i kommunen. Fjällvärlden är stor...Sarek/Abisko/ Kebnekaise i all ära...det finns ju samtidigt många många andra områden som lockar. Bara i närhet av Arjeplog har jag kollat in flera områden. Ja ja...en färd i taget. En syrra på västkusten är långt ifrån illa;-)

2016-08-27 16:43   Skogstoka
Najs att kunna få göra många olika turer inom en och samma resa. :)
Trevlig läsning och lockande bilder!

Svar 2016-08-29 10:35   thegedd
Ja..denna gång blev det lite av varje:-)

2016-09-01 20:26   annakari
Visst har man 10 toppars kort ,eller något sånt i Arjeplog? Trevligt få följa med dig runt. Pieljekaise var min första topp.

Svar 2016-09-02 08:59   thegedd
Jepp...stämmer bra...jag hade dock inget kort - http://topofarjeplog.blogspot.se/

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro