Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Höstminnen från Silverleden

Det blev tre nätter/fyra dagar längs denna smått kuperade led, som är cirka 65 km. Storslagna vyer och känsla av vildmark är ständiga inslag, fantastiska färger så här års. Då och då passerar man gårdar och byar, vilket alls icke blir/är störande. Välutrustade vindskydd. En detaljerad karta finns att köpa men använde denna från nätet, som funkade ok.

Jag valde att vandra medurs, med start och mål i Hällefors. Första biten plant och b.l.a förbi Krokbornsparken - Sveriges äldsta folkpark. Sedan in i skog och uppåt....

Vindskyddet Saxeknut..Hällefors därnere..snällt regn..

Min första uggla "live" fick jag uppleva vid Flintbrottets rastplats, vilket var riktigt intressant. Satt och beundrade utsikten ner till sjön Saxen, när något kom flygande. Denna satte sig högt uppe på en gren....hmm...Vad är detta ? Jag gillar att lyssna på fågelsång och vid tillfälle beskåda - men mina kunskapar är i stort = 0. Tog genast fram kikaren och fick se att det var en  uggla (dräkt spräcklig ljusbrun/rödbrun, 30 cm)...uppmärksamheten höjdes några snäpp. Ett par minuter satt den där för att sedan ge sig av. Gissar på kattuggla.

Ett lätt regn föll när jag anlände till Svenstjärnens vindskydd vid tretiden på eftermiddagen. Ingen där...skönt. Allteftersom tiden gick skingrades molnen och en mäktig rymd uppenbarade sig, en behaglig tystnad la sig. Spenderade första kväll/natt på denna underbara plats.

Utsikt från Svenstjärnens vindskydd

Molnen kom tillbaka dagen efter men inget regn. Vid Dammsberget blev det lunch och vila, tyvärr noll utsikt. Ner en liten bit och genom blöt skog, blev sedan ganska besviken. Vindskyddet Bryngelbäcken ligger i/vid ett träsk, känns det som. Som några har skrivit i gästboken borde de flytta detta skydd.

Första lilla by att komma till blev Silvergruvan, över en bro och vidare österut/uppåt.

Stollberget med vy mot NV

Mellan dessa utsiktspunkter passerar man ett gruvområde där stora mängder silver bröts under 1600 - talet. Informationstavlor finns på plats.

Silverknuten (utsiktstorn) med vy mot N

Nedanför Silverknuten ligger vindskyddet Nätsjön där jag tillbringade andra natten. Det ligger oerhört vackert med härliga vyer i bra väder.

Från skyddet kan man med kikare se delar av tornet på Silverknuten

En utav höjdpunkterna blev Björnhöjden med dess säregna läge och vyer, cirka 6 km norr om Nätsjön. Jag blev då rejält imponerad och tagen. Här fick jag helt enkelt lust att löpa ut till änden....kasta mig ut....breda ut armarna och sväva iväg...fri som en fågel....

Björnhöjden

Blött, blött, blött på många ställen längre ner

Så småningom kom jag då till turens nordligaste punkt, vilket är Södra Svenskens vindskydd. Stannade där för lunch och vila, njöt av dess omgivning. Här vände sedan mina steg söderut. Igenom en liten by och upp i skogen. Efter ett tag öppnade sig nya fönster.

Från Ugglekullen med vy ner mot byn Sävsjön

Sista natten sov jag i Sundsuddens vindskydd vilket ligger otroligt vackert på en udde med sandstrand runtom. Morgonen blev mycket dimmig. Var givetvis uppe och kände på den smått spöklika stämning som rådde....

Tidig morgon

Några timmar senare

Sista lättgångna sträckan gick jag mest och reflekterade över dagar som passerat. Minnesbilder kom och gick. Vid rastplatsen Vackerfallet språkade jag med en jägare från trakten - efter detta var det någon timme kvar. Struntade i leden som går sydost om Hällefors, vek istället av in emot samhället vid Gäddsjövägen. In till centrum och väntan på bussen. Denna vandring var nu över.

Kan verkligen rekommendera denna led, många fina upplevelser och några spontana möten - glatt överraskad. Det goda vädret gjorde nog sitt också. Som novis kanske den kan vara lite tuff emellanåt, vissa sträckor kuperat.

Tips: Från Sävenfors följde jag grusvägen (istället för att vika av) söderut längs sjön Norrälgen - till dess östligaste punkt. Där anslöt jag sedan till leden, går ej att missa. Det finns också ett annat/"nytt" vindskydd i närheten av Sundsudden. Finns ej utsatt på kartan från nätet. Vet ej om det är markerat på den mer detaljerade kartan ? Man följer grusvägen söderut från Sundsudden, efter någon km viker sedan vägen av åt öster. Efter ett par hundra meter ser man skyddet skymta på vänster sida. Vackert beläget och det heter Kaxtjärn. Fick ej känsla av privat mark eller så.

2012-10-09 22:29   Håkan Friberg
Ja, Björnhöjden är fantastisk! Ett lockande ställe att ordna en stor middag. Utan alkohol dock, med tanke på omgivningen. :-)
Tack för tipset om nytt vindskydd. Finns inte med på den karta jag köpte.

Svar 2012-10-10 10:14   thegedd
Äntligen blev det av ! Läste ju första gången om denna led i din blogg. Vete sjutton om jag kommit iväg annars....kanske/kanske inte. Och vindskyddet låg mycket fint med eldstad och toalett, markerat med något EU- märke. Dock inte så stort men med bänkar runtom, inget bord.

2012-10-10 20:48   Anders_sthlm
Bergslagen verkar vara berättarnas källa på nått vis. Det är verkligen alltid positivt och kul att läsa om detta. Det är likaledes lika kul att fatta att folk verkligen är ute, vandrar, sover och njuter av skogen. Varje gång jag läser något om det här ‘området’ i någons blogg stärks jag i att vi har en förmåga att krypa runt, klättra upp på en knalle och titta på en karta, gå på ett par slippriga spänger, göra upp en brasa av sur ved och njuta.
Det verkar finnas positiv energi där i Bergslagen.

Svar 2012-10-10 21:47   thegedd
Tackar ! Personligen läser jag mycket hellre än skriver. Vill ändå försöka få ner något när man varit ute, som ett minne.
"Det är likaledes lika kul att fatta att folk verkligen är ute, vandrar, sover och njuter av skogen" Det är just detta "enkla liv" jag då och då längtar till när jag är hemma, komma ifrån stadsljud/mobiltelefoni/datorer....listan kan göras lång....

2012-10-11 20:10   äventyrssugen
Det är så otroligt fint ute nu. Nästan onödigt vackert hela tiden. Jag avundas dig som kommer ut på lite längre turer. Men nån gång så...

Svar 2012-10-12 10:08   thegedd
Jepp, håller med....färgrikt ute nu. Får se var nästa tur bär av och hur länge....

2012-10-18 23:45   fowwe
Härliga foton och - som det verkar - ett underbart område. Härliga vyer från utsiktspunkterna. Dessvärre är detta i en del av Sverige jag aldrig befinner mig i - hittills. Men fint att läsa om. Kanske jag kommer dit någon gång, då är det bra att ha fått lite tips och vägledning att hitta dit.

Svar 2012-10-19 10:11   thegedd
Tackar ! Inte som att vandra i Laponia men ändå klart godkänt.

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro