Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Vandring Granvik - Ånnaboda (8 dag/14 mil)

Det började med Skövdebuss från Örebro ner till Granvik, som ligger cirka 1 mil söder om Stenkällegården - Tiveden. När jag klev av var klockan runt åtta på kvällen, vädret lugnt och behagligt. Efter besök på Café Solbacken och ett samtal med en kvinna, trodde jag mig veta var stigen/leden börjar norrut. Trots denna information lyckades jag vandra "fel", hamnade på en häststig. Efter någon kilometer mötte jag en annan kvinna och ett barn, frågade henne "var jag var". "Irrade" runt lite men hittade så småningom till Djäknasjön, cirka 5 km från Granvik. Slog upp tältet på en liten udde på dess norra sida. Några snälla regndroppar föll under kvällen, lekande fåglar sågs och hördes ute på sjön. Läste en stund för att sedan falla i sömn.

Kändes skönt att vakna upp på en plats jag ej besökt tidigare, även fast omgivning är välbekant. När morgonbestyren var klara gick färden vidare norrut, på markerad led. Smått kuperat i början för att sedan flacka av, vid Stenkällegården (cirka 5 km) tog jag en kortare paus. Därifrån anslöt jag till bergslagsleden. Och allt "rullade sedan på" norrut till Ånnaboda.

Höjdpunkter:  Tivedens nationalpark sticker givetvis ut. Några utav de stora mossorna, där jag fick lite känsla av avskildhet/fjällvärld. Kråksjöåsen där man vandrar på en rullstensås i cirka 2 km, härliga vyer. Samtliga vindskydd med hög mysfaktor. Möten med andra vandrare. Alla naturliga ljud och tystnaden. Grönskan och dofterna.

På vissa platser är leden välmarkerad och lättgånget.

Djur: Förutom alla mygg/knott/fästingar och allt annat smått & gott hade jag ett märkligt "möte". Jag var på väg ner för Stora Rankemossen, som ligger cirka 2 km norr om Bäckelid (vindskydd). Helt plötsligt rasslar det till snett nedanför bland blåbärsriset (5-10 meter). Stannar upp och uppmärksamheten höjs direkt. Djuret "flyr" bort (inte flyger) mycket snabbt och jag hinner ej se några skarpa konturer. Bara något lågt/stubbaktigt/ej litet....som rör sig. Är absolut ingen djurexpert men någon älg eller rådjur var det inte. Det "lufsade/sluggade" sig fram blixtsnabbt....sedan tyst. Mårddjur ?

Vädret: Kanon ! Hade cirka en timme av regn på åtta dagar. Resten sol med växlande molnighet.

De tre bilderna ovan är från sjön Tväggelåten, cirka 3 km norr om Leken

Som vanligt är det skönt att komma hem efter en "längre" tur, b.l.a lockar färska grönsaker och frukt. Å andra sidan finns alltid den där längtan ut igen....ständigt levande....

Positioneringen gäller Djäknasjön

2012-07-30 21:24   Aragonochjag
Jag tänker snarare vildsvin? De är anledningen till att jag inte kommer våga vandra i södra Sverige...

Svar 2012-07-31 10:13   thegedd
Kanske. Har nu accepterat att jag ej kommer få reda på vad, vilket är störigt. Och tror absolut du kan vara lugn angående närmanden av vildsvin...

2012-07-31 12:22   äventyrssugen
Härligt att komma ut på långtur. Hoppas du fick inspiration, intryck och energi så det räcker ett tag. Den översta bilden från Tväggelåten är fantastisk.

Svar 2012-08-01 09:54   thegedd
Jepp, är nöjd med turen. Bilderna från Tväggelåten hade varit bättre med en bättre kamera. Å andra sidan ska givetvis sådana här natur/himlafenomen upplevas "live". Just denna sista kväll blev smått magisk, molnen skiftade hela tiden, och med den färgskalan. Satt som förtrollad och beskådade....

2012-08-07 15:45   Håkan Friberg
Det låter perfekt. Visst kan man få fjällkänsla/vildmarkskänsla i detta område. Jag gillar Kråksjöåsen skarpt!

Svar 2012-08-08 10:36   thegedd
Har ju länge tänkt återkomma till detta område, sexton år sedan sist. Och vilket mysigt vindskydd direkt efter Kråksjöåsen, riktig höjdare....

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro