Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

2014-10-05

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.

Jag startar vid Schisshyttan där ju också smeleden passerar. Smeleden som går från Björsjö till rv. 50 mellan Ludvika och Borlänge är 57km. lång och ingår Europaled 1. Det är tur jag har en karta för här finns inga vandringsskyltar från varken det ena eller det andra. Det är i princip bara vandring efter vägar hela biten till Jätturn ( 6,5 km. ).

Nydammen. Kommer efter några kilometers vandring till en liten tjärn där jag ofrivilligt skrämmer upp ett svanpar som flyger iväg.

Nedra Smitturn. Går nån kilometer till och passerar den här lilla tjärnen, dimman ligger fortfarande tät men ger en skön stämning.

Övra Smitturn. Ytterligare en liten tjärn strax innan jag kommer fram till Jätturn. Där så poppar det minsann upp några vandringsskyltar, jag följer Jättunrundan som går runt hela sjön.

Jätturvallen. En gammal boplats som stått obebodd sedan slutet på 1800 talet men man kan se lämningar från gamla byggnader.

På det brantaste stället utmed Jätturnrundan så finns det ordnat med denna till synes nygjorda trappa.

Spångar på blöta partier finns också så jag får nog säga att hela Jätturnrundan runt sjön är riktigt fin att gå.

Framme vid den iordninggjorda rastplatsen med kolarkoja, vedlager, bänkar och grill. Det finn här också två ekor som man kan ro ut i sjön med och naturligtvis åka in i den några meter djupa grotta som finns i berget.

Jätturn som sjön heter med sin berömda grotta. Jag hoppar naturligtvis i en av ekorna och ror ut mot grottan.

Grottan på lite närmare håll.

Bild tagen inifrån grottan det är precis så att ekan får plats djupare är den inte. Det finns massor med ristningar på väggarna inne i grottan de äldsta är från sent 1600 tal. Ett hål i grottans tak som vattnet runnit genom och som förmodligen holkat ut grottan, men det ska också ha brutits kalk här en gång i tiden.

Jag tar en tur runt sjön med ekan och visar här hur brant det stupar ner mot sjön.

Jätturn. Efter båtturen på sjön så fortsätter jag på Jätturnrundan som tar mig runt sjön och med denna bild så lämnar jag Jätturn för den här gången.

Trolltjärnen. Jag viker av lite på tillbakavägen och kommer förbi den här halvt uttorkade tjärn.

Ser på kartan att det finns en tjärn Bergstjärnen inte så långt från vägen jag går på tillbaka. Blir nyfiken och går dit, det visar sig att det är en fisketjärn. Det är inristat på väggarna i vindskyddet hur stora och många fiskar besökarna fått.

Bergstjärnen.

Höst. Vandringen är slut för den här dagen. Jag kommer att besöka fler sevärdheter i Smedjebackens kommun som jag får återkomma med här senare. Det får kanske bli ett slags projekt att visa vad som är värt att besöka i sin närhet.

2014-10-05 17:00   Håkan Friberg
Underbart! Du radar upp mina gamla ungdomsplatser. Så fint man har gjort där nu.

Svar 2014-10-05 17:47   sejjo
Tack Håkan! Jo visst är det fint ordnat vid Jätturn men det var första gången jag var där (trots att jag bor så nära) så jag har inget att jämföra med. Vi får väl se om jag kan pricka in nån mer av dina ungdomsplatser:).

2014-10-11 18:16   MagnusBroden
Trevlig läsning. Lite roligt, besökte Jätturn för första gången i somras fick tips från min bror. Efter det har jag av flera olika källor oberoende av varandra kommit i kontakt med Jätturn.Och Jätturn lär ju ha legat där ett tag. Konstigt hur det blir. Fin tur var det iallafall.Blir lika imponerad varje gång man hittar såna här smultron ställen hur privilegade vi är och otroligt tacksam för dom som håller allt i ordning.

2014-11-01 17:41   skogsfia
Vilket härligt ställe! Kul att det finns båtar att ro ut med. Tack för trevlig artikel med fina bilder. Väcker lust till besök.

2015-01-06

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

2014-12-28

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

2014-09-28

Långtur i Gagnefsskogarna

Jag har till dagens tur skrivit ut några kartor med vandringsleder i Gagnefs Kommun. Vandringen börjar vid fäboden Stockgropen, behövde faktiskt en karta för att hitta dit med bilen också. Jag går leden mot den gamla fäboden Prästbodarna där jag sedan fortsätter till Tryssjön och Tryssjöbodarna.