Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

2014-01-25

Skidtur i Gyllbergen

Så var det då dags för första skidturen i Gyllbergen den här vintern. Hade läst att det var 35cm. snö i Gyllbergen men inte så mycket spår som var dragna. Jag var beredd på att det skulle bli en hel del spårande av mig själv om jag skulle komma dit jag ville. Jag startar turen på vägen mot Dragsjön som var spårad, även skidspåret till Stora Älgsjön och vidare förbi Långälgsjön var spårad så jag följer den dit. Men härifrån till Prästbodarna 4km. fick jag spåra själv.

2014-01-06

Gyllbergen tredje delen

Det är trettondagen 2014 och jag går raka vägen in i pannrummet för att se om mina kängor har torkat sen vandringen i lördags, jodå det hade dom.... njaa nästan iallafall, åtminstonde tillräckligt för att jag skulle kränga på mig dom och bege mig till Gyllbergen igen. Det var ju sista dagen på den långa jul och nyårsledigheten så det gällde att ta tillfället i akt, nästa helg är jag upptagen med annat och helgen därpå så hoppas jag att det INTE är möjligt att vandra där p.g.a. den dryga halvmeter snö som ligger i terrängen..... men hur det blir med det får vi bara vänta och se!

2014-01-04

Gyllbergen andra delen

Vaknar upp lördagen den 4:e Januari och har ingenting att göra, så jag packar ryggsäcken och åker till Gyllbergen för ytterligare en vandring i området. Förutsättningarna är om möjligt ännu sämre än i torsdags för det är ytterligare nån mer plusgrad och så ett envist duggregn med dis och dimma. Efter jag åkt en bit på vägen så börjar det att regna rejält men det avtar ju närmare Gyllbergen jag kommer. När jag startar vandringen så har det slutat regna men det är en rejäl dimma så sikten är inte så bra. Jag börjar med att vandra på vägen mot Dragsjön. Det är lite snö kvar på vägen sen i torsdags men den är tunn och blöt. Efter en bits vandring så hör jag ett brak i skogen, jag stannar upp en minut men hör inget mer så jag går vidare men så brakar det till igen och jag ser en skymt av något i en sekund eller så i dimman ca 50 meter framför mig. Oj vad var det där för nåt, jag går fram för få det bekräftat med spåren jag tror ska finnas i snön men inte hittar jag några spår inte, så det var nog en fågel igen... ibland skenar fantasin iväg med en...

2014-01-03

Gyllbergen första delen

Jag stiger upp före 7 den 2:a Januari 2014,  det är mörkt nån plusgrad och lätt duggregn, inte speciellt inspirerande men har  ju redan bestämt mig så jag åker iväg mot Gyllbergen för en vandringstur eftersom snön lyser med sin frånvaro. Efter en bit på vägen så får jag se i billjuset tre rådjur korsa vägen. När jag svänger in på de sista 5 kilometrarna upp till Gyllbergen så blir vägbanan helt plötsligt ljus. Wow, det har kommit lite nysnö då kan jag kanske få se några färska spår iallafall.