Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jag startar vid norra änden av Barken, det är lite snö på isen men det går bra att åka i dom spår som bildats. Jag kryssar mig framåt i spåren till jag är halvvägs till Söderbärke där jag blir stoppad av en annan skridskoåkare. Han säger att isen framöver på denna sidan av sjön är endast dagsgammal så jag vänder tillbaka eftersom jag inte är nån gambler när det gäller isar!

Här blev det stopp trots att isen ser riktigt inbjudande ut.

Jag tar mig nån kilometer tillbaka där det går bra att komma över på andra sidan sjön där det såg riktigt fint ut.

Wow här var det en riktig fröjd att åka, det såg ut så här hela vägen till Söderbärke, så ska man åka skridskor på Barken nu så är det denna sida av sjön som gäller (längs med riksvägen mellan Smedjebacken och Söderbärke) Snart nog var jag framme i Söderbärke, så det var dags att vända hemåt igen.

Vid denna lilla ö i Barken har jag för vana att stanna till, sätta mig ner och sätta i mig min medhavda proviant. Jag hade kommit över på andra sidan sjön igen men fortsatte ändå vidare. Efter ett tag så blev stopp igen, en stor del av mitten av sjön var öppen så det blev till att ta sig tillbaka på andra sidan av sjön igen.

Solen på väg ner men nu har jag inte så långt kvar av min premiärtur, man får hoppas att det går att åka ett tag till innan snön kommer.

Här vid norra delen av sjön finns det en hel del öar, det är nästan likt en skärgård. Väldigt skoj att åka runt bland öarna men som synes så är det en del snö på isen så det gick tyvärr inte så bra nu. Dagens tur höll bara till på Norra Barken. det finns en Södra Barken också och den går från Söderbärke till Fagersta, man får ta av sig skriskorna mellan sjöarna och gå cirka 200 meter emellan. Är det åkbart framöver så gör jag nog den turen.

2015-02-01 15:53   Håkan Friberg
Åker du ensam? Både kunnig och modig!
Härliga bilder.

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.

Långtur i Gagnefsskogarna

Jag har till dagens tur skrivit ut några kartor med vandringsleder i Gagnefs Kommun. Vandringen börjar vid fäboden Stockgropen, behövde faktiskt en karta för att hitta dit med bilen också. Jag går leden mot den gamla fäboden Prästbodarna där jag sedan fortsätter till Tryssjön och Tryssjöbodarna.