Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Gyllbergen fjärde delen

Så var det då äntligen dags för ytterligare en vandring i  Gyllbergsterrängen. Jag startar åter vid sjön Stora Spånsan som jag gjorde vid den senaste turen (tredje delen). Den här turen håller sig utanför själva naturreservatet men ligger ändå i direkt anslutning till detta. Man hade ju hotat med att det var slutet på perioden med det fina vädret så jag blev tvungen att ta ledigt från jobbet på fredagen och ge mig i väg till Gyllbergen.

Stora Spånsan. Det är tidig fredag morgon och dimman ligger tät.

Lilla Spånsan, en liten tjärn. Det har varit kallt i natt och frosten ligger fortfarande kvar. Jag går vidare mot fäboden Stockgropen, leden går mestadels på skogsväg så det går lätt och fint. Det är samma led som jag gick tredje delen men vid Stockgropen så viker jag av på för mig nya marker.

Stockgropen. Jag går vidare på leden mot Södra Tansbodarna.

Bladtjärnsmyran. Strax innan Södra Tansbodarna kommer jag fram till denna myr, dimman ligger kvar och det enda som fattas i bilden vore en älg eller nåt,men man kan ju inte få allt.

Södra Tansbodarna. På det här stället skulle de inte göra ont att ha en sommarstuga! Det ligger högt och har en vidunderlig utsikt åt flera håll.

Tansen. Sjön ligger spegeblank. Jag ser på höjdkurvorna på kartan att de kommande 3 kilometrarna till Älgtorpet bjuder på en hel del uppförsbacke. Solen värmer en del så det blir svettigt ett tag.

Älgtorpet. Nu är det bara 1,5 kilometer kvar till huvudmålet som är Predikstolen.

Ett vindskydd i anslutning till Predikstolen, kan nog tänka mig att många har övernattnat här för att få höra vagarnas ylningar om nätterna.

Fantastisk utsikt från Predikstolen.

Så här ser klippformationen ut som av förståeliga själ blivit kallad Predikstolen.

För att få en uppfattning om hur högt stupet är tog jag denna bild. Ja och sen för att komma tillbaka till Stora Spånsan där jag startade 4 timmar tidigare så fanns det inget annat alternativ än att vandra exakt samma väg tillbaka, lite tråkigt men jag hade ju iallafall tur med vädret.

Stora Spånsan. Tillbaka igen, dimman har lättat, jag är lite mör efter 8 timmars vandring men jag kommer tillbaka igen för området är stort och det finns mer att utforska.

2014-09-23 07:00   Håkan Friberg
Hejsan! Kul med ytterligare en beskrivning från Gyllbergen. Vilken karta använder du? Jag hittar inte namnen på den ledkarta som finns över området.

2014-09-23 16:22   sejjo
Hej, Håkan. Tackar för kommentaren, kartorna skriver jag ut från ett kartprogam (Fugawi) Jag kan bestämma skalan själv och det bästa är nog att vandringsleder är utmärkta på kartan. Om ledkartan du har bara gäller Gyllbergen så förstår jag att du inte hittar, hela denna vandring ligger strax utanför Gyllbergens naturreservat mot Mockfjärdshållet.

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.