Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Gyllbergen tredje delen

Det är trettondagen 2014 och jag går raka vägen in i pannrummet för att se om mina kängor har torkat sen vandringen i lördags, jodå det hade dom.... njaa nästan iallafall, åtminstonde tillräckligt för att jag skulle kränga på mig dom och bege mig till Gyllbergen igen. Det var ju sista dagen på den långa jul och nyårsledigheten så det gällde att ta tillfället i akt, nästa helg är jag upptagen med annat och helgen därpå så hoppas jag att det INTE är möjligt att vandra där p.g.a. den dryga halvmeter snö som ligger i terrängen..... men hur det blir med det får vi bara vänta och se!

I dag startar jag min vandring vid sjön Stora Spånsan. Med hjälp av denna karta kan man följa och se hur jag har vandrat.

Så här såg Sjön ut på morgonen, som synes så hade det här natten också kommit en del nysnö och diset och dimman ligger alltjämt tät över Gyllbergen.

Här börjar leden direkt vid parkeringen som jag tänkt följa till Bergslagsplan.

Leden slingrar sig in i skogen och är förhållande vis torr och lättvandrad. Kommer snart upp på en väg och följer den mot Bergslagsplan.

Skidleden som här korsar vägen går till Stockgropen dit ska också jag men fortsätter framåt på vägen.

Här efter vägen var det lättvandrat. Trots den perfekta nysnön så ser jag inga färska spår. Jag vandrar vidare efter vägen och kommer till slut fram till Bergslagsplan som enligt kartan ska vara en sommarparkering och då kan man alltså åka bil ända dit och slippa den här "transportsträckan". Bestämmer mig för att ta leden upp till Bergslagsstugan och sedan vända tillbaka till Bergslagsplan och vidare till Stockgropen.

Hit, framme vid Bergslagsstugan har det varit mycket uppför, ser ut på kartan att jag har tagit 100 höjdmeter på kanske 2 kilometers vandring. Leden var ändå skapligt torr så jag är fortfarande torr om fötterna. Nu vänder jag alltså och tar leden ner till Bergslagsplan igen och det går riktigt lätt nerför.

Lite information om Bergslagsstugan som får tala för sig själv.

Jag tar skidleden från Bergslagsplan som går mot stockgropen, kommer här till ett blött ställe så jag måste ta en liten omväg i skogen.

Leden går här jämsides med en lite alltför strid bäck för årstiden.

Leden kommer fram till en skogsväg där det inte bara ligger nysnö utan också en del gammal snö. Jag hoppar av skidleden och följer vägen istället. Den leder mig till Stor Olles som är en gammal bondgård.

Stor Olles gård.

Ett jätteträd som står här vid Stor Olles.

Här finns också uppvuxen planterad skog i snörräta rader.

Hittar också en gammal motorhuv som ligger och skräpar i naturen. Följer leden härifrån som går till Stockgropen.

Man kan skönja Stockgropen i slutet av vägen.

Lite information om stockgropen.

Det är inte mycket som syns av Stockgropens alla stugor i diset och dimman

Här vid Stockgropen har jag satt mig på brunnslocket för att ta mig en välbehövlig fikapaus. Är nu framme vid slutmålet för dagen och det är bara att vända och ta samma väg tillbaka till Stora Spånsan där jag utgick ifrån. Visserligen fortsätter leden till både Prästbodarna och Dragberget härifrån men det blir ju mörkt snart... Man kan också ta en led till Södra Tansbodarna härifrån men det blir nåt jag får prova nån annan gång.

Lite mera information att läsa om Stockgropen innan jag lämnar platsen.

Vilken tur att det finns de som lägger ut broar och spångar som här när jag ska ta mig över Stockgropsån!

Är tillbaka vid Stor Olles och får se en massa trofeer uppspikade på ladugårdväggen, verkar som om nån sysslar med jakt här...

Det är lungt och stilla och som synes lång väg att gå men jag bara stortrivs.

Kommer fram till den här skylten efter vägen tillbaka, blir nyfiken och går och tittar men det är inte nåt annat än en lång myr. Det enda intressanta jag ser är ett nytrampat älgspår i snön.

När jag kommer tillbaka där skidleden korsar vägen så går jag in bara 50 meter efter den för att visa att det finns ett vindskydd där vid sjön Lilla Spånsan.

Lilla Spånsan, kanske inte mycket till sjö. Kan nog klacificeras som Tjärn tror jag.

Är nu tillbaka på parkeringen vid Stora Spånsan. Tredje delen är avslutad men det finns mer så det får nog bli nån ytterligare tur, när det nu kan bli av.

Fortsättning följer......

2014-01-06 17:51   Håkan Friberg
Härligt vad flitig du är! Jag har ju sett av dina bilder att vindskydd, slogbodar, kojor och stugor är av skiftande art. Finns det någon förteckning över vilka av dessa som fungerar för övernattning, dvs har golv?

2014-01-06 19:14   sejjo
Tack för kommentaren Håkan, nja nån förteckning vet jag inte av men stugorna funkar såklart och vad vindskydden beträffar så är de flesta okej. Nu finns det fler vindskydd däruppe än vad jag har dokumenterat så övernattningsmöjligheterna måste anses som goda.

2014-01-06 19:16   Thomas Traneving
Kul med många bilder. Tack för bra tips !

Svar 2014-01-06 19:25   sejjo
Roligt att ni gillade bilderna trots den ihärdiga dimman. Får väl göra nån tur i sommar och visa hur det verkligen kan se ut. Tack och hej.

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.